Dark Pike

Alla inlägg under oktober 2009

Av Roland Wiklander - 18 oktober 2009 19:30

Efter diverse otur med väder, vind, lekande fiskar och ren lathet så har fisket på senare tid gått käpprätt utför. Har inte velat gå ut och förnedra mig och skriva om alla skitfiskepass man vart med om men nu ska ni få höra :P


Kollade ut från fönstret imorse och såg att det var lugnt och fint ute så jag bestämde mig för att ta mig ett litet fiskepass på Vikarn. Ringde Fredrik men inget svar så det vart att dra ut på egen hand.... igen.


När jag kom ut på Vikarn så var det spegelblankt så det bådade inte gott. Började att slänga iväg lite softbaits här och där men inget hugg så det fick bli trolling då det var för kallt att hålla i spöt. Måste ha bättre hanskar med mig nästa gång. Drog lite drag utmed djupkanterna men inte mycket hände så jag tänkte att nu borde fasiken nått hända utanför Häggebergets klippor och mycket riktigt. Ena spöt böjde sig i en fin båge och signalerade att fisken satt bra innan jag hann göra mothugget. Vevade snabbt in det andra spöt innan gäddan pumpades in. Den var inte så tung men ville inte upp till ytan så jag hoppades på en fisk över 5kg i alla fall men när jag fick upp den till ytan sprack den drömmen. Vågen stannade på 2.13 men bra kondition och pigg och allert. Slängde ut igen och blyade ner en Nisse i gul/grön med ett 20g bly och vände båten.


Då förra fisken tog på en Gul/svart Westinare fick den vara som den var. passerade förbi förra huggplatsen och svepte längs med bergväggarna men inget. Gick ut förbi grundet men för snäft så ena spöt signalerade för bottennapp. Vart lite orolig att nått skit fastnat så jag drog upp det men inget fans på krokarna. Släpte ut igen och vände mig om och satte spöt i spöhållaren med haspeln fortfarande öppen då jag hörde ett plask. Vände mig om och såg hur en gädda slog efter draget.... Snappade upp spöt och gjorde mothugg men kände inget men såg ändå fisken käpa med nått i ytan. Han få in draget till båten innan jag såg att gäddan hade en gul/grön Nisse i munnen. Kollade snabbt på mitt andra spö men det visade inget tecken på napp. Tog tag i det spöt och gjporde mothugg och jodå.... nu kändes det i spöt. Tydligen hade gäddan tagit Nissen, simmat upp till ytan och följde efter båten med draget i munnen. Som ni förstår vart det ingen fight man får ståfräs av men när gäddan kom till båten hade den ett rejält jack i sidan och var inte i så bra skick. Men krokade loss den och vägde den till 3.33kg men skulle hellre ha fått den som gjorde jacket i gäddan.


 





Det fick räcka för idag och änligen 2 fiskar på trolling för mig.... har inte hänt på.... ja har nog aldrig hänt tror jag :P


Får se när man orkar ge sig ut igen innan isen lägger sig eller så blir nästa inlägg när isen lagt sig och man inhandlat isfiskespön.


Skifiske På Er // DarkPike Crew

Presentation

Omröstning

Personbästa längd på gädda?
 < 74 cm
 75-80 cm
 81-85 cm
 86-90 cm
 91-95 cm
 96-100 cm
 101-105 cm
 106-110 cm
 111-115 cm
 116-120 cm
 121-125 cm
 126-130 cm
 > 131 cm

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards