Dark Pike

Alla inlägg under augusti 2009

Av Roland Wiklander - 15 augusti 2009 09:59

En vanlig dag på semestern så vaknade man upp och undrade vad man kunde förgylla dagen med i fiskets tecken. Öring var det första som ploppade upp i huvet så det var det som det fick bli. Upp till farmors kompost och 20st maskar på ett greptag senare var jag påväg till favvo ån på hemligt vatten.


Vattenståndet var optimalt för öring men kanske inte tiden på dygnet då klockan var 12 och soligt värre. Tog en cigarett  och ställde mig på bron som ledde över ån och planerade rutten för dagen och kikade om öringen var uppe och vakade. 


Jag tog metspöt och började leta efter några fina höljor men innan jag hunnit nånstans så hittade jag 2 nävar kantareller så dagen började bra på ett anorlunda sett. Jag märkte ut dom med en kvist för att plocka dom på tillbakavägen.


När jag väl började fiska var inte öringen riktigt på hugget och med 2st småa som jag släppt tillbaka började jag misströsta och när bävern hade fällt träd och kvistar överallt vart det många bottennapp i rötter och kvistar så det gjorde det hela lite mer komplicerat. 2st fina öringar tappade jag på rak i en stor hölja men 1 fick jag upp som gick ner i påsen i fiskeväskan. Gick en bit längre upp och fick 2st till som fick gå tillbaka innan jag plockade ihop spöt efter en tappad krok vid ett bottennapp och gick tillbaka till kantarellerna istället.


När jag kom till bilen så slog det mig att aldeles intill rann en liten bäck som jag inte vart i sen jag och pappa fiskade i den när jafg var riktigt liten men jag visste att det fanns fin öring där då jag har mitt rekord där på ca 450g så jag knöt på en ny krok och begav mig dit.


Väl där hade mycket förändrats där då tiden har sin gång och jag kände inte riktigt igen den gamla bäcken jag föreställt mig men jag hittade min favvo hölja men det gav inget hugg. Gick uppöver i snåret för att leta mig en hölja och hittade en några hundra meter upp där det var lite mer vatten och lugnare och där small det på en fin öring till och det var de jag ville ha. Hade vart lite lite med en öring med sig hem så nu var jag nöjd.


 


Gav mig hemöver och tog vägarna förbi trattkantarellstället jag har men detta vart en besvikelse.... åkte och letade lite hallon och lingon och hittade en fin backe som var aldeles röd av halvmogna lingon... men men dom får vänta ett tag.


Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 12 augusti 2009 13:04

Snackade med Fredrik som hade varit i bölomssjön och han berättade att han kammat noll.... Lät lite väl otorligt men ville ändå åka dit efter mitt längd pb några dagar tidigare.


Sagt och gjort. Klev upp vid 8tiden och sprang upp till Fredrik där Hugo höll oss sysselsatta medans vi drack kaffe. Vi packade bilen halfull med fiksesaker och drog till Bölomssjön.


Väl där så började vi fisket med att trolla efter lite allt möjligt. Då jag märkt att man likaväl kan få abborrar på 15cm som gäddor på 119cm på mitt nya favvobete Bomber med min hemliga färg ;)


Vi hann bara runda abborrgrundet så stannade vobler och lina spolades ut i gämn takt. En rätt fin gädda satt i änden på linan och jag körde ut den lite för att komma bort från grundet och stängde av mtorn där och började drilla in gäddan som inte visat sig än mer än ett par virvlar. När den tillslut visade buken som ett täcken på att nu fick det vara nog så handlandande Fredrik gäddan och den vägdes och mättes och vågen stannade på 4850g och måttbandet på 96cm och en fin början på dagen. 


 


Vi Trollade runt lite och fångade nån abborre innan vi stannade till vid en het plats för stor abborre och fredrik hann inte mer än göra ett ast så small det till i hans specialmongodraggrodan men fisken släppte lika fort. Jag tog ett kast med min bomber några meter bredvid och draget hann inte mer än landa innan en fin abborre på 750g landades och lades för lensning lite senare. 


 

Några hugg senare tog vi och flyttades oss till abborrgrundet igen och vi fortsatte hiva runt dragen åt alla möjliga håll och Fredrik hade ett ordentlingt hugg på grodan igen men det ville inte fastna denna gång heller.. Etfer ett tag såg vi en bred rygg av en gädda några meter utanför vassruggen och jag gjorde ett snabbt kast dit och gäddan var inte sen och hugga på. Denna var både större och starkare och jag var tvungen och koncentrera mig på vart ankarlinan var hela tiden och försöka mota den bort från denna. När sedan gäddan efter ca 10min gav upp och visade buken landade Fredrik återigen med händerna gäddan och den var både längre och tyngre. 5480g och 97cm var bra nära en 100klubbare igen men inte... men en fin fisk i bra kondition och en bred buk.


 

Nu hade Fredrik lessnat efter alla tappade fiskar så nu skulle det metas... men pga dålig koll på sakerna så var toppögglan trasig så det vart återigen dags att låna mina grejer och mitt metspö. Efter några minuters metande var masken slut och säkert 20 abborrar var landade och återsatta om de var för små och lagda på renshögen om de dög. Med en toppfisk på ca 400g var nu Fredrik nöjd så vi trollade lite till innan vi skulle åka hemöver men inte nått mer denna dag.


När vi kom till starnden så stannade Arne och Per till då de skulle till Baggböle och  färdigställa deras badbaljeaffärside`. Vi snackade då om dagen fiske och omgivningen vi befann oss i ochefterett tag kom det upp att en monstergös på över 7kg hade fångats i stödesjön så vad vet man... Bombern kanske snart få skörda framgångar där också om nån dag.


Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 7 augusti 2009 16:09

 


Vaknade upp med ett ryck i morse... inte riktigt men ändå. Det första som flög genom skallen som så många gånger förr var.... är det en fiskedag. Sprang snabbt till fönstret och kollade ut över sjön och se där ... visst var det en fin fiskedag med spegelblank sjö med noll vind. Smsade Fredrik men fick inget svar så ringde mor min och hon var överaskande på så jag kokade lite kaffe och snodde ihop 4mackor och lastade bilen och iväg mot Bölomssjön det bar.


Vi hade inga som hällst förhoppningar om nått hugg what so ever men när vi närmade oss grundet denna tidiga morgon så kokade det runt omkring Abborrgrundet så vi styrde dit med dragen hängandes efter båten och vi hann inte mer än dit så bärgade, mamma så klartdagens första abborre på fina 4hg och en perfect start. Vi snurrade runt lite och drog ett par abborrar till och släppte i de mindre innan jag vart sugen och dra mig bort dit jag vet att det står lite grövre abborre och framför allt stor gädda.... men det sa man ju inte till mamma som bara gillar ätbar fisk.Vi gled förbi ett hett ställe och drog en lov runt en djupkant och där stannade draget och ville inte röra sig. Jag gjorde ett snabbt mothugg men fisken ville inte ge med sig och komma närmare. Mamma flyttade längst fram i båten då jag sa att det kunde vara en riktigt stor fisk och gav kameran till henne. När jag efter ca 10min kunde dra upp en trött gädda med fin längd och vägde den så stannade vågen på 5300g och en längd på hela 106cm och min första 100 klubbare var bärgad. När gäddan simmade iväg efter en stunds uteruppväckande kunde mamma pusta ut och slapna av.... men det tog ett tag innan jag fick henne och ta upp spöt och fortsätta fisket. Vi Körde nu sakta hemöver men inget med än ett par ryck i mammas spö och vi tog en sista rök och en kopp kaffe.


5st abborrarna gav jag till farmor och lärde henne hur man filèa samtidigt som hon fick besök av en gammal man med en vetemjölspåse med kantareller såhon lär ju sint gråta till dagens middag.


En helt perfekt fiskedag med mor och hennes största abborre, hennes största sedda gädda och min längsta gädda och faktiskt största för iår. Fick till och med ett kort på mor när hon håller i en abborre men av protester av personen på kortet fick jag inte lägga ut denna :P


Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Presentation

Omröstning

Personbästa längd på gädda?
 < 74 cm
 75-80 cm
 81-85 cm
 86-90 cm
 91-95 cm
 96-100 cm
 101-105 cm
 106-110 cm
 111-115 cm
 116-120 cm
 121-125 cm
 126-130 cm
 > 131 cm

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards