Dark Pike

Alla inlägg under mars 2009

Av Roland Wiklander - 31 mars 2009 22:34

Så då har man filat och trixat ihop dragen för att de ska vara i topptrim iår. Jag Filip och Fredrik satt i 2 timmar idag och slipade krokar och planerade lite om hur årets fiske bör bedrivas och vad vi ska satsa på och vart.... vad vi kom fram till låter jag vara osagt då det ändå kommer och skita sig men ändå :P

Tog några kort på mina beten bara för att ge er ett smakprv vad vi har i våra fiskeväskor och vilka drag vi tror på. Så se och njut =)


Här ovan ser ni min blandlåda. Denna är alltid med vare sig om vi ska ut och "jerka" tolla, eller bara ut och spontankasta lite. Skriver vad de heter och ni kan gå igenom de som man läser... alltså från vänster till höger sen en rad ner. Alltså... En zaltwobbler, en jätte från fladen, en gösdräpare från strike pro, en top bandit, en manta från strike pro, en popper från fladen (sjuktbra. den gulsvarta) en jitterbugg, 3st big bandit, 3st gäddflugor från wallinsfiske.se, 3st westins jätte, en high-lo, en salmo slider, och en plugg.


I denna låda har jag 7st buster jerk, en buster jerk kopia, en i-fish (nyhet från buster, en fat head, en salmo slider, och en buster jerk 2:a


I denna låda har jag 7st buster jerk, en som jag inte vet namnet på och är ofsiekad.... får jag nått på den kan ni läsa det här på bloggen i kommande inlägg och 2st The pig.


Denna låda är den mest spännande lådan för iår. Denna har jag lagt manken till i vinter och ropat in diverse från tradera. Mestadels är de de utsökt jiggarna fån lunker city. De gör jiggar som är specialicerade på verticalfiske mestadels efter gös. De är extremt mjuk och följdsam och rör sig fint och naturligt som en riktig fisk. Det finns både modellen fin-s, hammer och ja vad diom andra heter vet jag inte. men men :P


Denna jiggbox köpte jag på tradera och inte sett nått liknande tidigare. Dessa är helt obeprövade och ska bli roligt och ut och testa bara marmen öppnar sig. Fin och lmjuk och ca 11cm långa.


Det är med dessa monstermjukbeten jag ska försöka lura stor madammerna med strax efter leken och i början och i mitten på sommaren. Dessa går det att fiske så djupt eller grunnt man vill då de väger över 130g. Det är från vänster i översta raden en Curly Sue, ett mjukbete från savagear, 3st bulldawg kopior, en buster tail en curly sue igen. Dessa är inhandlade på sportfiskemässan i kista (kopiorna), tradera (den bruna curly suen),  fisk en av thomas fårn norrtälje (tack thomas),  de två bedersta kopiorna på bulldawg är införskaffade på tradera igen :)


Ungefär såhär ser min fiskeutrustning ut med undantag från en del som ligger i ryggsäcken + en hög spinnare mm som ligger i en 10l hink för tillfället. Lägg därtill våg, tänger, käftuppnare, hanskar och div. fiskekläder och ja allt fasen vad ni kan tänka er.


Följ bloggen i fortsättningen för fasen så skriver jag vad jag fick gäddorna och gösarna på =)


Skitfiske på er // Dark Pike Crew 

Av Roland Wiklander - 29 mars 2009 20:11

Ja då har man varit på Sprotfiskemässan i Kista också. Resan började på fredagen då jag, Angelica och Fredrik drog ner till Norrtälje för att träffa Nelia och Thomas, sova och ladda inför sportfiskemässan i Kista.


Väl på parkeringen fick vi betala 80kr i parkeringsavgift bara för att stå där... jaja bara att betala och vara glad. Medans jag, Fredrik och Thomas gick på mässan gick damerna i fråga på kistagallerian och shoppade byxorna av sig.


Thomas hade planerat in vr ankomst och hade med sig gratisbiljetter med sig... Tack Thomas. När vi väl kom in så var man tvungen och stå och suga in alla intryck och andas ut... men det gick väl sådär och jag i alla fall började svettas och viste inte vart jag skulle fokusera blicken. Första timmen sprang vi bara runt och tittade på allt man kunde utan att riktigt förstå vad man gjorde och vad man skulle köpa. Men allt eftersom dagen gick kunde man slappna av och fokusera sig på vad man var där för. Efetr 2 pizzaslicar och en starköl kunde vi gå runt och kolla in allt nu när den största rushen hade lagt sig.


FY FAN vad mycket utrustning det finns man inte har, inte har hört talas om och man behöver och inte behöver. Första montern vi besökte var Attitudebautes...... Stora vobbler, jerkbaits, sogftbaits, gigantiska gäddspinnare och ja allt annat :P Det kliade hyffsat i fingrarna vill jag lova när man gick där med uppspärrade ögon vill jag lova. Men på nått konstigt sett vart jag dumsnål av någon anledning och gick vidare och köpte 3st softbaits som var bulldawgkopior i ett annat stånd. Hygglig som han var skickade försäljaren med 3st verticaljiggar på köpet.Priset landade på 130:- I nästa stånd... vet inte i vilket det var köpte vi 20st verticaljiggar och 8 tillhörande jiggskallar av märket Lunker City. Priset vart 340kr vilket var sådär då de inte finns i sundsvall över huvud taget vilket är heeeeelt otroligt tycker jag.  Vi fortsatte till scenen där Broman höll ett föredrag på hur man fiskar gädda och små tips och knep. Lite roligt och se han live men man lärde sig inte så mycket men ändå :P Efter det var det Brad Hoppesom är enkänd amrekan som fiskar Muskie. Jag säger bara fy fasen vilka monster det finns där borta i väst. Han visadenågra bilder och filmsekvenser där han drar upp stooora muskies på löpande band. Han visade oxå på hur och vilka drag han använde och några olika fiskemetoder.


 


Vi hann även med och se några nya wobbler bli presenterad av bland annat Trumman och nån kille från Abu i dragbassängen. Detta var väldigt intressant tyckte vi då de visade hur man skulle fiska de nya dragen och små knep på olika fiskesätt samtidigt som de demonstrerade hur de såg ut i vatten. De visade de nya jerkbetet från Abu, nya Big Bandit från cwc, Gaddflugor bland annat.


Efter det så gick vi runt och kollade på vad vi skulle köpa nästa dag.... men hittade inte nått som vi riktigt behövde köpa just nu.


Efter några timmar där på mässan gick vi mot bilen med ömma fötter, ben och ryggar med mycket i huvet som vi behövde smälta hemma i soffan hos Nelia och Thomas. Vi åkte hem, lade upp alla saker framför oss och baranjöt av vad som låg framför oss.... Som barn på juldagen :)


 


Nån dag 2 på mässan vart det inte. Vi kom på att vi kunde köpa lite av thomas istället nån annan dag. Vi satt och kollade på Fiskedrag istället och planerade lite nya fiskeäventyr tillsammans med Thomas som lovade komma upp och testa vertikalfiske efter gös.


Nästa år hörde jag rykten om att fiskemässan skulle komma till sundsvall. Men det var bara lösa rykten men hoppas kan man ju :)

Nu sitter man bara och hoppas på att isen kan vittra sönder på nått litet ställe så man kan komma ut med båten och testa de ny dragen man har införskaffat.


Och för er som inte varit på Sportfiskemässan.... planera in det tidigt nästa år för det ska jag värkligen göra.


Skitfiske på er // Dark Pike Crew

 

Av Roland Wiklander - 27 mars 2009 10:47

Så var vi anmälda till pike challenge 2009. Mailade johan på wallins fiske då jag såg att endast ett lag till antogs till tävlingen. Satt och hoppade av iver för jag ville verkligen vara med och filip också för den delen. När jag idag märkte att jag fått ett mail från grabbaran på wallins fiske så kunde jag andas ut. Äntligen var årets första gäddfisketävling bokad. Att sedan fredrik kunde vara med gjorde inte saken sämmre. Vi vart därmed lag 40 och efter att vi regestrerat oss så utökade de anmälningsantalet till 50st så det finns några platserkvar om nån är sugen.


http://www.fisketavling.se/


Sitter i detta nu och väntar på att duschen sak bli ledig. Håller också på och väntar på att fredrik kan komma hem från jobbet så vi kan åka ner till fikemässan i kista fö 2 dyra dagar :)


Kom på att vi behöver ett marinbatteri också.... verkar som man måste ta med sig internetdosan till swedbank yttifallatt :P



Av Roland Wiklander - 22 mars 2009 20:02

Claimar den här bloggen på Bloggkoll :)


Följ min blogg med Bloglovin'!

Av Roland Wiklander - 22 mars 2009 19:41


Fick ett sms aldeles nyss av filip. Det hade tydligen gjorts en film om två killar som gjort en tävling om vilken metod som var den bästa efter gädda. På Fluga eller Jerk.


Tävlingen gick ut på att fånga så mycket gädda under 4 dagar och efter varje dag gavs poäng på flest gäddor och störst gädda.

Var tvungen och bänka mig framför datorn och kolla in de 8 avsnitt som också visas på youtube men som finns sammlad på en och samma sida som ni kommer till om ni klickar på bilden ovan.


Sjukt rolig och intressant underhållning i väntan på islossningen som är på god väg. På onsdag så bär det av till piren i sörfors efter jobbet för att blöta betena för första gången... bara för att ;)

Av Roland Wiklander - 16 mars 2009 22:21


Denna helg som var så stog den stora angeltävlingen smybyarna i attmars socken för dörren. Så som bykampen brännbollslyran hade nu iden om att ha en bykamp småbyarna i attmars socken nu kommit till kritan. Som lucksta lag 2 samlades vi på isen på lindsjön och lottnr 8 var den som fanns kvar så... iväg det bar mot ruta 8. Som vanligt längst bort och mest vatten på isen.


För dagen var det jag, angelica, mats och annica (mina föräldrar) Svempa och hans dotter som skulle försöka lura de vintertrötta gäddorna.


När vi fått upp alla donen och satt oss för första ölen så såg jag i ögonvrån en vippa, sakta sakta böja sig för att i nästa sekund släppa och signalera för fisk. Först fram (som vanligt den sprint man är) släppte jag ut lite lina för att se om den löpte som den skulle och för att se om där fanns nån vintertrött gädda. Pga för mycket vatten och snö på isen så var inte förhoppningarna så höga ska tilläggas. Men jodå... efter ett tag börjde det smådra lite i linan och jag matade på tills jag tyckte att nu borde mörten vara vänd och sitta som den skulle. Ett ryck och några drag senare släktes drömen om en fisk då jag kände att mörten, som var onödigt stor gled ur gäddan käft och kom ensam upp ur hålet och upp i ensamt majistät. Några huggmärken och avsaknaden av fjäll samt en om inte stor skillnad på tyngd indikerade på att jag nyss hade nått mer än en mört på kroken.

Samma mört fick sitta på kroken och upp på vippan med linan.


Lite småskvaller visade att ett annat lag hade fått 2st gäddor innan alla don var uppsatta så förutsättningarna för en vinnst denna dag var inte så skyhöga. Att sedan vi inte fick några fler fäll denna dag gjorde inte så mycket. Solen hittade till slut en lucka i molntäcket och stannade där resten av dagen. Detta gjorde att det smällte fint på isen som redan var genomsur av allt vatten och gjorde det halvtrögt att plocka undan och ta sig de dryga 500m tillbaka till bilen. Dock fick jag skjuts av en trevlig kille på skoter som tog vår hemma byggda fiskeark bakom skotern och mig själv på släp bakom. Dummt nog sittandes med vardera skinkhalva på var sin sida om borren för att denna inte skulle tappas i backen. Inte något jag varmt kan rekomendera men men. Gratis skjuts :P


Vinnande lag denna dag fick 2st kilos gäddor (Ett vilt gissande då jag bara såg dom på håll) och 4000:- på smedjan. Ett pris som skulle ha suttit som handen i hansken denna dag.

 


Men det kommer fler tävlingar och vi står och hoppar av iver för att lägga vantarna på prispengarna.


Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 11 mars 2009 18:01

Till fiskemässan!

Av Roland Wiklander - 8 mars 2009 16:10

 


Ännu en angeltävling stod för dörren och som jag skrev i ett tidigare inlägg så var det på vikarn vi skulle försöka utöka semesterkassan. För dagen så var det jag, Filip och farsan som skulle göra det surt för alla andra som ville lägga vantarna på prispengarna.


Med en liten ovisshet om det skulle vara nån angeltävling pga för mycket vatten på isen pustade vi ut när vi såg skymten av andra lag som höll på att borra, loda, göra upp eldar och blanda diverse godricka på isen på Vikarn. Dagens lottnr vart 7 och en inte allt för lång sträcka på ca 50m avverkades snappt. Nu när vi var 3st som kunde förbereda så hade vi ca en kvart till godo innan ljudet  av startskottet väckte alla morgontrötta tappra själar.


Men fisket gick till en början trögt men det värkade det göra för alla andra för vad vi kunde se så hade bara 2 gäddor bärgats i närheten de 2 första timmarna och när en skidåkare skvallrade att det inte var några jättegäddor som han hade sett så var vi fortfarande med.


Vi flyttade ut nådra don från de innersta och grundaste delarna då ryktena och loden sa att större djup fanns och finna.


Efter lite gulashsoppa och mackor med plommonspäckad karre` kändes kroppen och skallen redo för att orka dra upp några gäddor och inte allt för lång tid efter maten så dök en vipp och släpptes från linan ochsignalerade för fisk. När jag kom fram till hålet så löptes ingen lina ut och pga lite tilltagande blåst så släktes nästan drömmarna om att en gädda tagit mörten..Vi matade på lite lina för att se om det var en riktigt trög gädda för dagen och linan försvann om inte snabbt så knyckigt och undan för undan. När sedan linan ändrade riktning i hålet så gjorde jag ett mothugg och kände att nått lite större än mörten gjorde en liten ansträngning till kamp innan den hoppade upp ur hålet. Gäddan som var ca 3 ggr större än mörten gjorde väll oss inte överlycklig men dock på bättre humör.


Mer vart det inte denna dag och vid invägningen så stannade vågen på 480g vilket lät ungefär dubbelt så mycket vad jag gissat på men men. Det gav oss inte segern då vinnande lag hade fått 3 gäddor som inte var nått och hänga i julgranen men dock. 3000kr till segrande lag och vi gick lottlösa från tävlingen. Inte ens en termos på lottdragningen vart det iår. Denna som farsan har prenumirerat på de senast åren.


Men en inte allt för oangelägen dag ute fick vi och drömmar åt nyare skotrar som brummade förbi på tävlingen.


Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Presentation

Omröstning

Personbästa längd på gädda?
 < 74 cm
 75-80 cm
 81-85 cm
 86-90 cm
 91-95 cm
 96-100 cm
 101-105 cm
 106-110 cm
 111-115 cm
 116-120 cm
 121-125 cm
 126-130 cm
 > 131 cm

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards