Dark Pike

Inlägg publicerade under kategorin Gösfiske

Av Roland Wiklander - 30 juli 2009 12:34

Dagen till ära fick vi låna in en novis Peter Falk på grund av att Fredrik hade dragit neröver landet för att hälsa på några bekanta nu när semestern stod för dörren.

Vi tänkte visa Peter hur en riktig gös såg ut för att trigga honom tll vidare utforskning av denna art så vi lastade båten och styrde mot Vikarn.

Klockan var ca 19:00 när vi hade fått ut spöna ch på dessa hängde vi 2 Nils Master på paravanerna, 2 Westins jättar och en Buster Deep och körde förbi häggeberget då det börjdesmåhugga i Peters spö. När vi gjorde en lov till runt vår favvo spot och inget hugg styrde vi ut mot de djupare delarna och där small det till i Peters spö och en fin och riktigt tjock Gäddaflicka på 4.74kg och 94cm kunde landas, vägas och mätas.

Efter detta vart det tvärlugnt och inte ett liv på 2 timmar så vi testade jerka lite så vi skulle få upp cirkulationen i kroppen efter allt för mycket stilla sittande men när mörkret föll över oss återupptog vi Trollandet.

Vi tacklade på samma drag som förut och styrde tillbaka där vi harvat runt förut och detta gav resultat. I en ytterkurva small det på en fisk på paravanen och Filip greppade spöt och en Fin Gös på 2.92kg pumpades in i båten. Denna fick gå hem till Filip som matfisk då göspriserna är allt för dyra att inhandla nu för tiden :P

Klockan var nu en bit över 00:00 och vi började få blodad tand på kvällen fiske men när huggen uteblev för ett tag och det brjade bli allt för mörk gjorde vi en lov till förbi den förra huggplatsen men när inget hände styrde vi båten hemöver och då small det till på paravanen igen där en ytligt fiskad Bomber gul/grön och fisken visade sig vara en gädda på 3.21kg som gav lite motstånd i alla fall innan den vägdes och återsläpptes i de mörka vattnet och detta fick vara det som ramade in en fin fiskkväll.

Med en fin gös, en fin och en godkänd gädda på listan var alla nöjda och alla hade fått fisk. Hoppas nu bara Filips Gös fick Peter att vilja försöka lura upp en innom en snar framtid.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 17 juli 2009 09:14

På grund av allt för många kassa fiskepass på sjön Marmen så bestämde vi oss att nu var det dags att flytta båten till Vikarnn istället.

Sagt och gjort så tog vi vår knäckta båtupptagningsvagnoch balanserade upp båten på den och körde sakta bort till Vikarn och i med båten. I med alla prylar och ut på den magiska sjön.

Uppdraget för dagen var en fin Gös så vi styrde bort dit de flästa gösarna hade tagits och vi slängde ut 2 Paravaner med var sin "Nisse", en Westinare rakt bakom båten med lång lina och en buster deep i bruset bakom motorn. Vi hann bara runt udden innan det small på tillbakavägen. Fredrik tog spöt som var bakom ryggen på mig och gjorde ett mothugg. När han gjorde detta löste linan ut på ena paravanen och jag tog och snappade upp det spöt för att vara på den säkra sidan dels för att det kunde vara en fisk och dels för att dessa spön inte skulle trassla in sig i varandra. Spöt med Paravanen visade sig inte ha nån fisk i änden med en fin ryggfena visades sig på söpt som Fredrik hade i handen.Det vart ingen dramatik med denna fisk som inte gjorde så mycket motstånd utom just i huggögonblicket. Vi tog upp Gösen som huggt på spöt med längst lina ute och en orange/svart Westins Jätte och vågen stannade på 2040g. En skaplig fisk i dessa vatten och dagen var redan nu räddad.... nästan innan vi fiskat. Gösen återsattes efter konstens alla meden och blodet på Gösens kind var från ena kroken som gjorde en liten rispa på kinden men inget allvarligt.

Vi gjorde några lovar inne i viken vid skedvik men ingen kontakt så vi vände ut till de heta spotsen. Där hade 3 kontakter till den kvällen men efter ett tag vände vi hemöver med en fin gös på listan. Vikarn hade talat.

Nu närmast hägrar Gösnatta i Hassela på lördag och krokarna är vässade och bytta samt en del fjäderringar som blivit dålig eller gått sönder. Så nu är utrustningen i topptrimm.

Skitfiske På Er  // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 12 juli 2008 14:29

Efter 2 dagars fiske utan ett napp på vare sig gädda eller gös så var förväntningarna inte så speciellt stora när jag (roland) och filip åkte ut en sväng för att nattfiska gös. Efter några timmars fiske med verticaljiggarna och några kast med popper och fluga så styrde vi båten mot de mitersta delarna av marmen. Vipps hittade vi en djupkant som dök från ca 4m till 8-9m. I med sakerna för här är det fisk sa jag och kom på mig att när jag säger sådär så får vi inge fisk men det tog inte lång stund innan en liten abborre kunde bärgas... Tur tänkte jag då var förbannelsen bruten. I med grejerna igen för att suget på större fisk ökade...

Svoff...... fiiiiisk skrek filip. Spöt böjde sig i en fin båge som visade på en större fisk men var det en gös... "it`s a goose" skrek filip när den stora ryggfenan bryter vattenytan för första gången. Upp med gösen med hjälp av lippgrippen och sen upp på vågen efter lite fotografering.

3.62kg stannar vågen på och filip ger en high five åt mig. Fan inte en dålig första gös. Ja då vet vi att marmen funkar också.

Mer gös vart det inte den dagen men alla var belåtna ändå med 1gös, 2gäddor av mindre modell och 2 matabborrar.

Vi syns ikväll GÖSJÄVLAR.

Skitfiske på er.

Av Roland Wiklander - 28 juni 2008 02:37

1.67kg

Sådär... Nu var verticaljigging fisket igång efter gös... Som tur var var det även här jag som satte ribban med ett nytt personbästa som herrarna ska försöka slå... på fjuttiga 1.67kg men dock.

Personbästa längd på gädda?