Dark Pike

Direktlänk till inlägg 6 juni 2010

Ny Fiskemetod.

Av Roland Wiklander - 6 juni 2010 10:36

Har sedan länge velat prova på trolling med mört men inte förstått hur man ska tackla på dessa på bästa sätt men efter lite research så hade jag försått i praktiken hur detta skulle genomföras på bästa sätt. Sakt och gjort.... jag satte mig en kväll och pulade ihop några långa tafsar med tillhörande propellrar och pärlor. Mört var jag och fixade i ebackstjärn.


Vi bestämde oss för att fiska på lördag kväll och med skulle: Fredrik, Tomas och Peter. Innan fiske turen laddade jag och Fredrik upp med lite grillning för att palla med det som komma skulle. När vi stod och grillade så schvishade tomas och peter förbi med båten och lite stressad vart man ju.... eller mer fiskesugen kanske man ska säga. Vi anlände 1.5timme efter beräknad tid men lite försprång kunde nog behövas tyckte vi.


Vi åkte ut och mötte upp Peter och Tomas mitt på Vikarn för att överlämna en tröja till lilla Peter som frös i solen. Dom bestämde sig för att jerka lite närmare land och Fredrik och jag tacklade på mörten och ut med 4 paravaner och en bomber i bruset efter båten. Vi styrde ut mot bjupen men hade ändå kontakt med en djupkant som vi följde med hjälp av ekolodet. Det hände inte så mycket ute på sjön så vi styrde tillbaka till lite grundare och mindre blåsiga vatten. Närvi kom in mot viken så small det till i ena spöt och jag var snabb ed mothugg och en fisk satt i andra änden. Då dök andra paravanen och dubbelhugg.... Fan va skoj. 2 fisker på 4.72 och 3.53 kunde landas.

 

Vi tacklade på mer mört och stydre utåt samma kant igen och pang... jag var snabbt där igen och og spöt framför händerna på Fredrik men vad fan.... brukar alltid låta han ta de flesta men nu var det min tur tyckte jag ;). Jodå... lite gung var det. I med fisken i båten och snabb vägning och 4.01kg mer han jag inte se på vågen innan Fredrik tog ett spöoch gjorde mothugg och dubbelhugg igen och det mitt framför ögonen på Tomas och Peter som komit in från den blåsiga sjön för att kolla hur det gick för oss. Jag släppte tillbaka min och landade Fredriks Gädda och vågen stannade på 4.96kg Nu började jag bli övertygad om dött betes storhet men kunde det vara lite flyt just för dagen. Vi bestämde oss för att det hade börjat normalt bra men ville nog ha nån till innan vi kunde känna oss övertygad. Men fisket vart lite halvdött i nån timme så vi kände att en Rom och Cola kunde värma lite så vi styrde mot båtrampen och då sackade paravanen efter och jag lanade en lite pluttgädda. Jag han inte mer än få in den så Dök hela paravanen under och Fredrik kunde konstatera att en lite bättre fisk satt i änden på linan. När den närmade sig båten bestämde den sig för att vända och tog 10-12m i en rusning och än hade vi inte sett fisken så det vart lite svettigt och tankarna tog oss tillbaka ett år till Gösnatt (som jag förövrikgt har skrivit om i tidigare inlägg). Efter 5min kom gäddan upp till båten och dagens största fisk kunde landas och vägdes till 6.01 och 96cm. En perfekt avslutning på kvällen kunde vi alla knstatera och nu blir det ut en längre tur kanske nästa helg eller tidigare i veckan om abstinensen slår i.

   Men så länge.... Skitfiske på er // DarkPike Crew

 
 
Jonssa

Jonssa

7 juni 2010 22:41

Såg riktigt roligt ut det där, måste provas!

http://www.baitbox.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roland Wiklander - 28 mars 2011 23:56

Tog tag i ett försök att göra ett foliedrag och det råkade bli 2st. Tyckte det vart rätt så bra fast inte perfekt... såklart. Hoppas på ett lyft när lacken kommer på också. Sponsorbetena är klara för lackning och ska skickas till "king of Mälaren" so...

Av Roland Wiklander - 10 mars 2011 22:05

Puh... så mycket slit för att få klara dessa. Inte så lätt att få till gång och måling på första försöket så jag måste ta och gjöra 12st till nu. Har fått färgerna som kommer lyfta dessa beten ytterligare fast än jag vart rätt så nöjd.   Enjoy. ...

Av Roland Wiklander - 7 mars 2011 22:16


Nu har glitter på vissa beten åkt på och vissa vill jag ha utan. De mer skrikiga tänkte jag ha på lite hologramlack medans vissa ville jag ha helt naturala. Ska bli sjukt spännande och se hur dessa blir med jiggsvansar som jag har i byrån. Var in til...

Av Roland Wiklander - 5 mars 2011 22:50


    Äntligen ser det ut som om betena snart är klara. Var i snickarboden hela dagen idag känndes det som och satt och jäklades med de som var kvar av de sönderfrysta färgerna till airbrushen. Hade silat färgerna i kaffefilter för att få bort klu...

Av Roland Wiklander - 2 februari 2011 20:31

Årets fiske har väl i alla fall börjat bättre än förra årets om man ska se nån ljuspunkt i Vinterregnet. Har vart ute 3ggr i år men ingen värd att lägga ut nån bild på. Det jag är mest glad åt är att tjejen har gjort en ny fiskedagbok åt mig, Lite st...

Presentation

Omröstning

Personbästa längd på gädda?
 < 74 cm
 75-80 cm
 81-85 cm
 86-90 cm
 91-95 cm
 96-100 cm
 101-105 cm
 106-110 cm
 111-115 cm
 116-120 cm
 121-125 cm
 126-130 cm
 > 131 cm

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards