Dark Pike

Alla inlägg under april 2009

Av Roland Wiklander - 29 april 2009 21:24

 


Vi bestämde oss för att testa på lyckan i skolviken i Lucksta, Marmen. Isen hade just för dagen löst upp sig och vi lastade båt nr 2 på båtvagnen och begav oss.


För dagen var hela Drk Pike Crewn samlad och det var ju ett tag sen sist. Vi satte i båten och begav oss mot vårt favvo fiskeställe efter vårgädda men det gav ett dåligt resultat med 0 kontakter på en timme så vi la om rutten och testade på djupare vatten då de inte riktigt hade gått in på grunt vatten än. Vanligtvis så brukar det plaska och vara ett jäkla drag där inne men just idag så var det tvärdött.

Väl ute på djupare vatten så gick det lite bättre. Jag satte på ett av favoritdragen för trögt fiske. En Buster Jerk i färgen "Orange Tiger"  fg C031 och på första kastet.... Pang en livlig och pigg olekt gäddmaddam på 2.73kg En riktig fighter trots dess ringa vikt som lyckades virade runt hela tafsen och lina runt sig innan Fredrik kunde med stor möda lyfta in den i båten. Fisken sattes snabbt tillbaka efter vägning och en snabb fotosession.


Vi fortsatte fisket på samma ställe ett tag men efter ett tappat drag av Filip som fastnade i en sjunkstock vågade vi inte stanna kvar utan försökte några gånger på djupare vatten innan vi drog hem efter ca 3 timmars fiskande. Eftersom fisken var olekt så finns ju förhoppningen om stor och tung fisk fortfarande kvar så vi ska ut igen och testa lyckan närmast nu på lördag.


Sitfiske På Er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 26 april 2009 10:50

Så var det dags och publicera omröstningen på min undersökning på ert personbästa på Gädda (så klart). Så här blev resultatet av de 35 rösterna ..


5kg:   0%

6kg:  11%

7kg:  8.6%

8kg:  28.6%

9kg:  8.6%

10kg: 14.3%

11kg: 11.4%

12kg: 5.7%

13kg: 2.9%

14kg: 2.9%

15kg: 0%

16kg: 5.7%


Såhär med facit i hand så blev jag överaksad vad mycket stora gäddor som dras i detta land. Hoppas att alla där ute får en fit vårfiske så att omröstningen nästa gång blir fler kilon/röst.


Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 25 april 2009 22:04

( Här ser ni 2st gjorda av stål ;) )

Så styrde vi bilen mot Norrtälje återigen men inte för nån fisketur denna gång utan för ett köp av en båtvagn. Hittade en intressant båtvagn som skulle komma väl till pass på blocket och hörde av mig till personen i fråga i veckan. Han bodde i stockholm men skulle till Norrtälje i helgen så vi bestämdes träff där.


Vi hann bara ca en mil innan en poliskontrollen innan Viforsen stod för dörren. Jag blåste grönt men polisen ifråga frågade varför inte skattemärket och felen på besiktningen inte var åtgädad men spelar man bara dum, som vanligt så kommer man undan :P


Resan fortsatte som beräknat och ett par rökpauser och kaffe pauser gjordes innan vi kom fram till Norrtälje. Vä där gjordes köpte ganska fort då allt såg ut som det ska och besiktningen var gjord veckan före. Eftersom man inte kan nått om båtvagnar än så var detta jag hade och gå efter och jag var nöjd och glad. Medans vi stod och snackade så gjorde Nelia och angelica och Nelias kompis och snackade. Då hon hade vart i Cuba med Thomas så hade dom mycket och prata om lät de som :P


Vi kramades hejdå och jag fick en påse med 2 tänger som Thomas lovat oss och vi styrde mot Uppsala och Max för ett matintag som var väl behövligt. Efter det så gasade vi på för att hinna hem till Robinsson och han även med att fiska upp pappa som hoppade över diket vid Raquel och Christer där han hade varit och grillat med nära och kära. Mer fiske vart det inte för idag utan det kanske blir imorrn istället.


Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 20 april 2009 22:55

 


Hade lite och göra ikväll så jag satte mig och gjorde 3st Darkflyflugor. Kom på namnet då vår fiskegemenskap heter DarkPike så... ja Darkfly vore ett passande namn.


Fick en beställning av en kille på 2st ledade flugor och 2st vanliga i färgerna Grå/Orange och Röd/Vit. Detta är 2st av dom + den ledade från ett tidigare inlägg. Det som fattas nu är bara pianotråden sen är flugorna färdiga för att skickas. Provade att binda in lite röd flasher långt upp på den Svart/Röd/Vita och tyckte att det vart riktigt bra faktiskt. Måste bara ut och testa dom så får vi se hur de funkar i vattnet också.


Måste värkligen få tag i en 80km/h båtvagn nu. Dagarna till fiketävlingen i Bålsta närmar sig med stormsteg och vi har ingen båtvagn. Läste att dom sålde dom för ca 12000 uppe i Dorotea så imorrn ska jag slå dom en pling få se om dom är klara för att bli köpta eller om de ska beställas.


Skriv gärna ett inlägg om ni har nån och sälja eller et om nån som har en till salu.


Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 19 april 2009 17:09

Så var jag ute en sväng idag för att spela in en liten film om hur Monstergäddflugan Darkfly gick i vattnet. Pga att den var nästan oviktad så svävade den fint i vattnet och jag gillade vad jag såg. Pga en blåsig dag var det svårt att filma med mobilkameran så att det vart bra. Sen att man var ensam gjorde inte saken lättare. Håll till godo med lite underhållning fast än kvaliten vart lite dålig :P


Skitfiske På Er // DarkPike  Crew


Film På Monstergäddflugan Darkfly

Av Roland Wiklander - 15 april 2009 21:21

 


Ja då har man tagit ett steg till i riktningen mot att bli landets skickligaste gäddflugebindare :P


Nä men alvarligt talat så var det var en kille som hörde av sig och ville ha dom så ,så jag gjorde ett försök och det vart ett lyckat sådant. Har dessvärre inte vart ute och testat dom men tycker att denna modell borde simma mycket mer svajigt och förförande. Satte också dit ännu en till Ownerkrok för förbättrad krokning. Men dessa tog nästan dubbelt så lång tid och binda.


Skulle någon vara intresserad av och köpa nån så är jag inte omöjlig. Maila mig på blixten202@hotmail.com eller skriv en kommentar... jag publicerar inte dessa utan tar bara mailaddressen och tar bort inlägget efteråt.


Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 14 april 2009 19:53

 


Så satte jag mig och gjorde en fluga till. Till min förtjusning så gick den  tidigare flugan jag gjort (se annat inlägg) otoligt fint i vattnet. Lite väl för mycket framtung men det rättades till på dagens fluga. Ändrade från ett 1.75g bly till 1.25g istället och det borde göra susen. Till min stora förvåning så vägde dessa flugor mycket mer en de flugor som finns och köpa på marknaden, de var också mycket tätare och pulserade mer vilket gjorde mig mycket till freds. Kasten vart mycket längre och band mer vatten som stannade kvar längre tid. Kanske beror det på att min flugor är 30cm långa och lite längre än de som finns och köpa. På dagens fluga tog jag och plockade 2st röda glaskulor från flickans pärlväska och fäste framför blyet för att få en liten trigger. Lade även till en extra svans längst bak för att få en mer livlig gång på den. Nu när det börjar nalkas grunt fiske så lovar jag att testa dessa så fort tillfälle ges och de borde innom en snar framtid sitta en gädda på kroken, av märket Owner så klart ;) Runt 1 timme tog dagens fluga och gör... och sjukt kult :)


Måste in och inhandla lite fler färger nu nån dag... börjar tryta nu.

Funderar ävenpå att sälja några men det kanske blir framöver. De som finns och köpa kostar ju från 179:- och upåt. Lite dyrt men ändå.

Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 14 april 2009 19:41

 


Gå grund av dålig fångst på Påskdagen på angling i stödesjön så beslöt vi oss att lasta båten och testa lyckan i öppet vatten istället. Vädret var fint varmt och gött så det kunde bli en kanondag.


Förväntningarna var ju inte skyhöga då vi skulle testa och fiska i en ny sjö, strömmande vatten och mitt på dagen men men sagt och gjort vi skulle göra ett försök och blöta dragen i alla fall. 


Vi åkte sakta ner med strömmen mot en giftig delta-ö mitt i strömmen och la oss bredvid isen som hängde ihop medön och gjorde någrakast. Fredrik hade köpt 2st baby buster ochtesta de fördagen nya dragen men färgen skitmörten.  Pang.... på det 3:e kastet så satt en fin och trind strömgädda på kroken. Runt 2.5kg uppskattades vikten och gäddan fick gå tillbaka ner i stömen och en glädje om att fisk fanns i vår närhet spred sig i båten. Efter en tids kastande och i fredriks fall allt för många overruns så testade vi ett annat ställe lite längre upp. När fredrik gör ett långt spinnstopp och drar upp byxorna så small det igen. En gädda på 1.5kg ca och tjock och fint silvrig satt på kroken.Änu denna gång på n baby buster med färgen nors. Fan stödesjön verkar ju vara en fin sjö tänkte vi :)


Mer fisk vart det inte denna dag men stödesjön gjorde oss mer nyfiken och vi kommer att komma tillbaka.... var så säker.


(blodet i munnen på gäddan är fredriks så slappna av djurvänner.)


Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Presentation

Omröstning

Personbästa längd på gädda?
 < 74 cm
 75-80 cm
 81-85 cm
 86-90 cm
 91-95 cm
 96-100 cm
 101-105 cm
 106-110 cm
 111-115 cm
 116-120 cm
 121-125 cm
 126-130 cm
 > 131 cm

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards