Dark Pike

Alla inlägg den 10 april 2009

Av Roland Wiklander - 10 april 2009 12:53

 

Så för att man ska kunna göra nått som har med fiske så slog det mig att jag skulle ta och finslipa min skill på flugbinding. Sagt och gjort.. jag tog fram de nyinköpta matrealet som jag dels har handlat på PO´s nu i veckan och dels på Kents Fiske. Började med att ta en plast stav som jag tagit från jobbet. Ni vet en sån där som ballonger sitter på så dom ser ut som heliumballonger... jaja :P

Klipte till en lagom längd som jag måttade efter ståltafsen jag tänkte ha som grund för flugan. Fäste en orange harhårsskinnbit längst fram med superlim som underlättade för des snabba torktid. Virade sedan nått varv och limmade igen. När jag gått så en bit ner så klippte jag av den och började med grå igen. Ett litet tips är att vira nått eller några varv och dra den uppot för att få den kompaktare. Höll på så ett tag tills jag kom 5cm från slutet som skulle bli längst ner. Då istället för att klippa av den sista delen lät jag den biten hänga fritt och blev på så sätt en del av svansen. Tog sedan en bit av den gråa harskinnsbiten och virade och limmade fast 2 delar harskinnbitar som också skulle få bli svans tillsammans med lite "glitter" som skimrar och svävar fint i vattnet. Till sist tog jag och förde igenom ståltafsen och satte ett sänke som gick igenom röret lite längre fram än mitten och ett mellanstort som stopp i slutet och ett stort längst fram på flugan. Dels för att den ska tippa framåt när den sakta sjunker, dels för att den ska ligga framåt i kastet  och dels för att få lite tyngd i kastet så man kommer en bit. Har hört och sett att kaninhår drar åt sig vatten väldigt fint och att den därför blir några gram tyngre när den är blöt så snart ska jag iväg och testa den och se om jag måste vikta om den eller om jag får nån fisk på den :)


 


Måste faktiskt säga att det var svin skoj och hålla på med. Roligt att kunna bestämma själv vilka färger man vill ha på den och sen kunna se om man får en fisk på ett drag man har gjort själv. Den finns och köpa färdiga. Gå in på Wallins Fiske och kolla på dom coh få inspiration. Lägger upp länken till flugorna här nedanför.

Wallins Fiske


Hoppas jag triggat upp eran iver på storgäddan och att den tas på en egentillverkad gäddfluga. 


Skitfiske På Er // Dark Pike Crew

Presentation

Omröstning

Personbästa längd på gädda?
 < 74 cm
 75-80 cm
 81-85 cm
 86-90 cm
 91-95 cm
 96-100 cm
 101-105 cm
 106-110 cm
 111-115 cm
 116-120 cm
 121-125 cm
 126-130 cm
 > 131 cm

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards