Dark Pike

Inlägg publicerade under kategorin Vinterfiske

Av Roland Wiklander - 15 februari 2010 20:41

Så var Vintersesongen igång men inte en så himla lyckad start som jag antog när jag tog och beställde mina isfiskespön i decenmber eller när det nu var. Vi har varit ut en hel del gånger med blandad besättning också har jag varit mestadels själv då ena delen av DarkPike Crewn har varit och renoverat ett hus och den andra jobbat på annan ort. Har också tagit med Tomas från Team Bommpass och det gick ju som det gick.... får skylla på Tomas karma. Men vi tar det från början.

Första gången vi var ut var i början på Januari då det var mulet och optmala förhållnaden. Detta vart också den gången som vi landade mest fisk med 4gäddor. Dagen efter var jag ut själv en liten stund utanför mig i marmen och detta resulterade i en gädda och en fin abborre. Veckan efter var vi ut i Bölom igen och denna gång vart det 4gäddor igen. Sen har vi en massa pass som bara resulterat i en handfull gäddor totalt då jag exprementerat med diverse djup och fiskeplatser.... alltså bara negativa upplevelser.... så nu blir det back to basic igen. Sugen och testa Lindsjän igen vid det nästa passet efter Angeltävlingen i Sidsjön nu till helgen.

Annars så ser jag mycket fram emot 2st Tomic 7" som är på customlackering hos Tomas som nyss köpt en air-brush. Håller också på att utveckla ett par tailbeten som jag snidat på den lediga tiden som finns vissa dagar på jobbet.... dessa tror jag skarpt på nu när Tomas kanske har fått upp ångan ;)

Alla dessa fisketurer dokumenteras noggrant i den fina Fiskedagboken som Angelica har Pimat med diverse scrapbookingattiraljer... så följ gärna med på en kommande, forhoppningsvis spännande inlägg efter nästa helg.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 16 mars 2009 22:21

Denna helg som var så stog den stora angeltävlingen smybyarna i attmars socken för dörren. Så som bykampen brännbollslyran hade nu iden om att ha en bykamp småbyarna i attmars socken nu kommit till kritan. Som lucksta lag 2 samlades vi på isen på lindsjön och lottnr 8 var den som fanns kvar så... iväg det bar mot ruta 8. Som vanligt längst bort och mest vatten på isen.

För dagen var det jag, angelica, mats och annica (mina föräldrar) Svempa och hans dotter som skulle försöka lura de vintertrötta gäddorna.

När vi fått upp alla donen och satt oss för första ölen så såg jag i ögonvrån en vippa, sakta sakta böja sig för att i nästa sekund släppa och signalera för fisk. Först fram (som vanligt den sprint man är) släppte jag ut lite lina för att se om den löpte som den skulle och för att se om där fanns nån vintertrött gädda. Pga för mycket vatten och snö på isen så var inte förhoppningarna så höga ska tilläggas. Men jodå... efter ett tag börjde det smådra lite i linan och jag matade på tills jag tyckte att nu borde mörten vara vänd och sitta som den skulle. Ett ryck och några drag senare släktes drömen om en fisk då jag kände att mörten, som var onödigt stor gled ur gäddan käft och kom ensam upp ur hålet och upp i ensamt majistät. Några huggmärken och avsaknaden av fjäll samt en om inte stor skillnad på tyngd indikerade på att jag nyss hade nått mer än en mört på kroken.

Samma mört fick sitta på kroken och upp på vippan med linan.

Lite småskvaller visade att ett annat lag hade fått 2st gäddor innan alla don var uppsatta så förutsättningarna för en vinnst denna dag var inte så skyhöga. Att sedan vi inte fick några fler fäll denna dag gjorde inte så mycket. Solen hittade till slut en lucka i molntäcket och stannade där resten av dagen. Detta gjorde att det smällte fint på isen som redan var genomsur av allt vatten och gjorde det halvtrögt att plocka undan och ta sig de dryga 500m tillbaka till bilen. Dock fick jag skjuts av en trevlig kille på skoter som tog vår hemma byggda fiskeark bakom skotern och mig själv på släp bakom. Dummt nog sittandes med vardera skinkhalva på var sin sida om borren för att denna inte skulle tappas i backen. Inte något jag varmt kan rekomendera men men. Gratis skjuts :P

Vinnande lag denna dag fick 2st kilos gäddor (Ett vilt gissande då jag bara såg dom på håll) och 4000:- på smedjan. Ett pris som skulle ha suttit som handen i hansken denna dag.

Men det kommer fler tävlingar och vi står och hoppar av iver för att lägga vantarna på prispengarna.

Av Roland Wiklander - 8 mars 2009 16:10

Ännu en angeltävling stod för dörren och som jag skrev i ett tidigare inlägg så var det på vikarn vi skulle försöka utöka semesterkassan. För dagen så var det jag, Filip och farsan som skulle göra det surt för alla andra som ville lägga vantarna på prispengarna.

Med en liten ovisshet om det skulle vara nån angeltävling pga för mycket vatten på isen pustade vi ut när vi såg skymten av andra lag som höll på att borra, loda, göra upp eldar och blanda diverse godricka på isen på Vikarn. Dagens lottnr vart 7 och en inte allt för lång sträcka på ca 50m avverkades snappt. Nu när vi var 3st som kunde förbereda så hade vi ca en kvart till godo innan ljudet  av startskottet väckte alla morgontrötta tappra själar.

Men fisket gick till en början trögt men det värkade det göra för alla andra för vad vi kunde se så hade bara 2 gäddor bärgats i närheten de 2 första timmarna och när en skidåkare skvallrade att det inte var några jättegäddor som han hade sett så var vi fortfarande med.

Vi flyttade ut nådra don från de innersta och grundaste delarna då ryktena och loden sa att större djup fanns och finna.

Efter lite gulashsoppa och mackor med plommonspäckad karre` kändes kroppen och skallen redo för att orka dra upp några gäddor och inte allt för lång tid efter maten så dök en vipp och släpptes från linan ochsignalerade för fisk. När jag kom fram till hålet så löptes ingen lina ut och pga lite tilltagande blåst så släktes nästan drömmarna om att en gädda tagit mörten..Vi matade på lite lina för att se om det var en riktigt trög gädda för dagen och linan försvann om inte snabbt så knyckigt och undan för undan. När sedan linan ändrade riktning i hålet så gjorde jag ett mothugg och kände att nått lite större än mörten gjorde en liten ansträngning till kamp innan den hoppade upp ur hålet. Gäddan som var ca 3 ggr större än mörten gjorde väll oss inte överlycklig men dock på bättre humör.

Mer vart det inte denna dag och vid invägningen så stannade vågen på 480g vilket lät ungefär dubbelt så mycket vad jag gissat på men men. Det gav oss inte segern då vinnande lag hade fått 3 gäddor som inte var nått och hänga i julgranen men dock. 3000kr till segrande lag och vi gick lottlösa från tävlingen. Inte ens en termos på lottdragningen vart det iår. Denna som farsan har prenumirerat på de senast åren.

Men en inte allt för oangelägen dag ute fick vi och drömmar åt nyare skotrar som brummade förbi på tävlingen.

Av Roland Wiklander - 14 februari 2009 16:32

Så hade det kommit fram till dagen då den första fisketävlinge för året stod för dörren. Platsen var Sidsjön i sundsvall och team Dark Pike var peppade upp över öronen. Innför tävlingen så hade vi dragit 16st gäddor totalt och så pass många har vi inte fått såhär tidigt in på säsongen så förväntningarna var skyhöga. Att vi vart 2:a förra året gjorde inte det hela mindre förväntansfullt då vi hade gett oss den på att minst förbättra oss sedan förra året.

Fredrik och jag var som vanligt först upp och styrde mot sidsjön där Filip och Malin skulle möta upp oss. Vi hann dra lott om vilken ruta vi skulle vara i och slå läger innan dom hann komma dit. Tyvärr så hade funktionärena plogat upp en långskriskobana rakt igenom alla rutor så det första vi fick göra var och gämna ut de halvmeters snövallar som passerade rätt ignom rutan. SÅ... Då var man varm i kläderna då.

Strax efter startskottet gick så anlände Emma och Angelica fram till vårt läger med mer kaffe och korv och bröd... Och det satt riktigt fint :)

Fisket gick trögt... inga fäll på varken våra eller grannarnas ruta men när såväl solen gick upp så glömdes fisket bort och vi kände oss besegrade och riktade istället in oss på och ha en skön dag med gott och äta och dricka. Att sedan Fredrik hade gjort en fin bivack i snödrivorna ytifall yttre anfall fårn ryssen gjorde så vi kunde slappna av och bättra på brännan lite.

Tyvärr så fick vi inget denna dag och det värkade gå tungt för många lag. Då vinnande lag vann på 1.900 kg så kändes det inte ljusår ifrån att vi kunde ha vunnit. Vi fick oss några roliga skratt dock till en stackars sate som hade åkt till Sjidsjön enbart för att åka långfärdskriskor på banan som löpte genom allas rutor. Haha så sur han vart när Fredrik skrek HOCKEYSTOPP :D

Vi får rikta in oss på nästa fisketävling som går anstapeln nång gång in i Mars... men vi lär höras innan dess..

Av Roland Wiklander - 31 december 2008 11:30

Ja då var det dags och dra ut på första anglingen för året. Hade vart i Borlänge och köpt en motorisborr med 250s skär så nu skulle inga gäddor gå förlorade. upp tidigt vid 5 snåret på morgonen och ut det bar till Bölomssjön vid midälvagården. Vi var vid tillfället bara jag och Fredrik.... damerna hugo och emil anlände först några timmar senare när lujset och tempraturen var lite mer humana.

Upp med donen och upp med elden och vänta. Först värkade det lite trögt... inte ett fäll på första timmarna.... men men. Det var ju inte ens säsong tänkte vi. När emil kom runt 9 tiden så lossnade de riktigt. 3 fiskar och samanlagt ca 7 fäll på en timme måste betraktas som godkännt. När tjejerna kom så dog fisket helt.Då var väl klockan ca 11 eller nått sånt.

För att värma oss så lekte vi " land och rike " haha fan va skoj det var i stora kläder och klumpiga skor. Segern tog man hem helt otippat efter en tät kamp mot Emi och lag Bruce Lee kunde stoltsera.

Efter lite korvgrillning och prat runt brasan beslöt vi för att acka ihop sakerna och åka hemöver. Med ett facit på 7 gäddor och samanlagt 13 fäll var alla mätta och belåtna.

Men riktigt nöjd var jag inte... samma stora gädda (inbillar jag mig i alla fall) gick förlorad vid samma hål som förra året men denna gång tog han kroken av mig. jaja... nya krokar och varsammare hantering nästa gång så ska jag visa upp den på bloggen :P

Skitfiske på er // darkpike crew

Personbästa längd på gädda?