Dark Pike

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2009

Retur Till Bölomssjön

Av Roland Wiklander - 12 augusti 2009 13:04

Snackade med Fredrik som hade varit i bölomssjön och han berättade att han kammat noll.... Lät lite väl otorligt men ville ändå åka dit efter mitt längd pb några dagar tidigare.

Sagt och gjort. Klev upp vid 8tiden och sprang upp till Fredrik där Hugo höll oss sysselsatta medans vi drack kaffe. Vi packade bilen halfull med fiksesaker och drog till Bölomssjön.

Väl där så började vi fisket med att trolla efter lite allt möjligt. Då jag märkt att man likaväl kan få abborrar på 15cm som gäddor på 119cm på mitt nya favvobete Bomber med min hemliga färg ;)

Vi hann bara runda abborrgrundet så stannade vobler och lina spolades ut i gämn takt. En rätt fin gädda satt i änden på linan och jag körde ut den lite för att komma bort från grundet och stängde av mtorn där och började drilla in gäddan som inte visat sig än mer än ett par virvlar. När den tillslut visade buken som ett täcken på att nu fick det vara nog så handlandande Fredrik gäddan och den vägdes och mättes och vågen stannade på 4850g och måttbandet på 96cm och en fin början på dagen.

Vi Trollade runt lite och fångade nån abborre innan vi stannade till vid en het plats för stor abborre och fredrik hann inte mer än göra ett ast så small det till i hans specialmongodraggrodan men fisken släppte lika fort. Jag tog ett kast med min bomber några meter bredvid och draget hann inte mer än landa innan en fin abborre på 750g landades och lades för lensning lite senare.

Några hugg senare tog vi och flyttades oss till abborrgrundet igen och vi fortsatte hiva runt dragen åt alla möjliga håll och Fredrik hade ett ordentlingt hugg på grodan igen men det ville inte fastna denna gång heller.. Etfer ett tag såg vi en bred rygg av en gädda några meter utanför vassruggen och jag gjorde ett snabbt kast dit och gäddan var inte sen och hugga på. Denna var både större och starkare och jag var tvungen och koncentrera mig på vart ankarlinan var hela tiden och försöka mota den bort från denna. När sedan gäddan efter ca 10min gav upp och visade buken landade Fredrik återigen med händerna gäddan och den var både längre och tyngre. 5480g och 97cm var bra nära en 100klubbare igen men inte... men en fin fisk i bra kondition och en bred buk.

Nu hade Fredrik lessnat efter alla tappade fiskar så nu skulle det metas... men pga dålig koll på sakerna så var toppögglan trasig så det vart återigen dags att låna mina grejer och mitt metspö. Efter några minuters metande var masken slut och säkert 20 abborrar var landade och återsatta om de var för små och lagda på renshögen om de dög. Med en toppfisk på ca 400g var nu Fredrik nöjd så vi trollade lite till innan vi skulle åka hemöver men inte nått mer denna dag.

När vi kom till starnden så stannade Arne och Per till då de skulle till Baggböle och  färdigställa deras badbaljeaffärside`. Vi snackade då om dagen fiske och omgivningen vi befann oss i ochefterett tag kom det upp att en monstergös på över 7kg hade fångats i stödesjön så vad vet man... Bombern kanske snart få skörda framgångar där också om nån dag.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew