Dark Pike

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Roland Wiklander - 3 december 2009 22:12

Såhär i juletider och när alla kollar på den där "Superhjältejul" eller vad den nu heter så har Webbutiken "Sporting" fixat sin egna julkalender för oss fisketokiga. Varje dag så slår dom till med ett nytt erbjudande och varför inte gå in där och uppgradera sin betesbox/fiskeutrustning samtidigt som man skapar lite av en julkänsla. Nu har det ju redan gått 3 dagar men bättre sent än aldrig. Följ bara länken här nedanför och ha en God Jul så syns vi på isen.

Av Roland Wiklander - 11 november 2009 13:47

Klev upp nåot sent idag. Närmare bestämt efter kl 11. Slängde på en kanna kaffe och hämtade posten och hittade ett brev där med nått skramlande innehåll. Det visade sig vara ett drag från cwc med en Buster Jerk 2:a för att jag anmälde mig med gäddan på 106cm som finns att beskåda i inlägget som jag länkar till HÄR.

Detta gjorde att jag vart sugen och fixa nått som hade med fiske och göra och nu när man är hemma för en ömmande rygg så vart det och slänga ihop en gäddspinnfluga. Börjar bli lite frustrerad av att sitta här nu och inte kunna jobba eller fiska så får ta och bli frisk nu så man kan göra båda delarna.

Nu ska jag ut och kolla om det kommit in nå nytt på alla fiskehandlares hemsidor. Börjar kunna deras utbud nu :P

Av Roland Wiklander - 5 november 2009 11:24

Ja då var man hemma från jobbet med ryggont. Hann bara bli ett lyft idag innan ryggen gav vika och man vart tvungen och åka hem och vila upp sig. Inte helt fel då man hann hem till dubbelavsnitt av "fiskedrag" på tv4 sport.... men hade hellre varit frisk i ryggen.

Efter man hade sett på Odell och Broman kampats med de flesta grova arter som vattnet har och bjuda på vart man som vanligt sugen och fiska när ryggen satte stop för detta så vart det och söka på nätet efter ideer, smarta lösningar och inspiration till kommande fisketurer och hittade en del att ta vara på. Hittade dels isfiskespön från kents fiske som kommer lämpa sig gött till vinterns isfiske. Har lessnat att tappa "de stora madamerna" så nu ska 3-krokarna fram istället för de opolitliga traditionella angelkrokarna. Att dessa spön finns på Kents Fiske i sundsvall gjorde inte saken sämmre. Han har en nätbutik som är väl värt ett besök. Mycket billigt som funkar :) Måste bara få tag på några billiga haspelrullar nu också. Hittade några i Hudik som går på 69:- Tycker det blir lite väl dyrt då man vill ha en 6st spön eller så. Spöt går på 110:- föresten.

Hoppas alla besökare gillar den nya designen på bloggen. Försökte härma färgerna på gäddan och tyckte väl att det vart rätt så bra i alla fall. Sen gjorde Angelica en liten skylt dr det står "DarkPike. Fiske i vått och torrt" eller skylt och skylt... det som står längst upp i bloggen. Vet inte vad det kallas :P

Får se hur ryggen mår lite senare på dagen. Kanske sätter man sig och gjör nån gäddspinnfluga om man orkar. Allt för att dämpa Fiskeångesten.

Av Roland Wiklander - 18 oktober 2009 19:30

Efter diverse otur med väder, vind, lekande fiskar och ren lathet så har fisket på senare tid gått käpprätt utför. Har inte velat gå ut och förnedra mig och skriva om alla skitfiskepass man vart med om men nu ska ni få höra :P

Kollade ut från fönstret imorse och såg att det var lugnt och fint ute så jag bestämde mig för att ta mig ett litet fiskepass på Vikarn. Ringde Fredrik men inget svar så det vart att dra ut på egen hand.... igen.

När jag kom ut på Vikarn så var det spegelblankt så det bådade inte gott. Började att slänga iväg lite softbaits här och där men inget hugg så det fick bli trolling då det var för kallt att hålla i spöt. Måste ha bättre hanskar med mig nästa gång. Drog lite drag utmed djupkanterna men inte mycket hände så jag tänkte att nu borde fasiken nått hända utanför Häggebergets klippor och mycket riktigt. Ena spöt böjde sig i en fin båge och signalerade att fisken satt bra innan jag hann göra mothugget. Vevade snabbt in det andra spöt innan gäddan pumpades in. Den var inte så tung men ville inte upp till ytan så jag hoppades på en fisk över 5kg i alla fall men när jag fick upp den till ytan sprack den drömmen. Vågen stannade på 2.13 men bra kondition och pigg och allert. Slängde ut igen och blyade ner en Nisse i gul/grön med ett 20g bly och vände båten.

Då förra fisken tog på en Gul/svart Westinare fick den vara som den var. passerade förbi förra huggplatsen och svepte längs med bergväggarna men inget. Gick ut förbi grundet men för snäft så ena spöt signalerade för bottennapp. Vart lite orolig att nått skit fastnat så jag drog upp det men inget fans på krokarna. Släpte ut igen och vände mig om och satte spöt i spöhållaren med haspeln fortfarande öppen då jag hörde ett plask. Vände mig om och såg hur en gädda slog efter draget.... Snappade upp spöt och gjorde mothugg men kände inget men såg ändå fisken käpa med nått i ytan. Han få in draget till båten innan jag såg att gäddan hade en gul/grön Nisse i munnen. Kollade snabbt på mitt andra spö men det visade inget tecken på napp. Tog tag i det spöt och gjporde mothugg och jodå.... nu kändes det i spöt. Tydligen hade gäddan tagit Nissen, simmat upp till ytan och följde efter båten med draget i munnen. Som ni förstår vart det ingen fight man får ståfräs av men när gäddan kom till båten hade den ett rejält jack i sidan och var inte i så bra skick. Men krokade loss den och vägde den till 3.33kg men skulle hellre ha fått den som gjorde jacket i gäddan.

Det fick räcka för idag och änligen 2 fiskar på trolling för mig.... har inte hänt på.... ja har nog aldrig hänt tror jag :P

Får se när man orkar ge sig ut igen innan isen lägger sig eller så blir nästa inlägg när isen lagt sig och man inhandlat isfiskespön.

Skifiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 15 augusti 2009 09:59

En vanlig dag på semestern så vaknade man upp och undrade vad man kunde förgylla dagen med i fiskets tecken. Öring var det första som ploppade upp i huvet så det var det som det fick bli. Upp till farmors kompost och 20st maskar på ett greptag senare var jag påväg till favvo ån på hemligt vatten.

Vattenståndet var optimalt för öring men kanske inte tiden på dygnet då klockan var 12 och soligt värre. Tog en cigarett  och ställde mig på bron som ledde över ån och planerade rutten för dagen och kikade om öringen var uppe och vakade.

Jag tog metspöt och började leta efter några fina höljor men innan jag hunnit nånstans så hittade jag 2 nävar kantareller så dagen började bra på ett anorlunda sett. Jag märkte ut dom med en kvist för att plocka dom på tillbakavägen.

När jag väl började fiska var inte öringen riktigt på hugget och med 2st småa som jag släppt tillbaka började jag misströsta och när bävern hade fällt träd och kvistar överallt vart det många bottennapp i rötter och kvistar så det gjorde det hela lite mer komplicerat. 2st fina öringar tappade jag på rak i en stor hölja men 1 fick jag upp som gick ner i påsen i fiskeväskan. Gick en bit längre upp och fick 2st till som fick gå tillbaka innan jag plockade ihop spöt efter en tappad krok vid ett bottennapp och gick tillbaka till kantarellerna istället.

När jag kom till bilen så slog det mig att aldeles intill rann en liten bäck som jag inte vart i sen jag och pappa fiskade i den när jafg var riktigt liten men jag visste att det fanns fin öring där då jag har mitt rekord där på ca 450g så jag knöt på en ny krok och begav mig dit.

Väl där hade mycket förändrats där då tiden har sin gång och jag kände inte riktigt igen den gamla bäcken jag föreställt mig men jag hittade min favvo hölja men det gav inget hugg. Gick uppöver i snåret för att leta mig en hölja och hittade en några hundra meter upp där det var lite mer vatten och lugnare och där small det på en fin öring till och det var de jag ville ha. Hade vart lite lite med en öring med sig hem så nu var jag nöjd.

Gav mig hemöver och tog vägarna förbi trattkantarellstället jag har men detta vart en besvikelse.... åkte och letade lite hallon och lingon och hittade en fin backe som var aldeles röd av halvmogna lingon... men men dom får vänta ett tag.

Av Roland Wiklander - 21 juni 2009 22:26

Efter en hel vecka utan fiske, mest på grund av midsommar och flytt till nya lägenheten bestämde jag mig för att bara åka ut en snabbis i Bölomssjön och försöka fånga några abborrar ... bara för att. Kom på att kattmaten inte är helt gratis helle så varför inte slå två flugor i en smäll.

Sagt och gjort... iväg till maskhögen som var något igenväxt efter några års frånvaro. Letade fram metspöt och pimpelspöt och ringde Fredrik som var på.

Vi rodde ut och testade vid abborrgrundet.Nu när solen låg på och det inte blåste allt för mycket så slog det mig vilket njutbart sätt mete efter abborre är. När man sedan har ett pimpelspö hängandes ut från relingen på båten så kan det hända lite saker.

Just dennna dar var det väl inegn fångst och skryta om men 3 abborrar i påsen som ska kokas till kattmat för att sedan blandas med avmaskningsmedel till katta vart ju helt perfekt. Sen fick man ju lite tesrapi och lugn efter Midsommar stressen också.... så nu har man lite mer krafter

till ännu en arbetsvecka.

Skitfiske på er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 10 maj 2009 12:56

Ja kan det jävlas så ska det jävlas ordentligt när det gäller mig.

Efter en veckas slit med båten då uppdraget var att få den iordningsställd inför gäddfisketävlingen i Bålsta var det dags och lämna in den på fredagseftermiddag för att få tillbaka den innan klockan 18 då vi skulle bege oss neröver för att inte komma fram allt för sent. När vi senare kom hem från dom som skulle serva båtmotorn så ringde filip. Det var meningen att vi skulle a hans bil neråt för den hade fyrhjulsdrift vilket kanske kunde komma väl till pass. Tydligen så hade vattenpumpen rasat och fläktremmen behövdes bytas.... så klart. När sedan jag fick ännu ett telefonsamtal om att det behövdes bytas 2 packningar på motorn och att det inte gick att få fram dom förän efter helgen släktes allt hopp att det kunde ordna sig.

Tom i huvet så ringde filip och sa attn han måste få rensa hjärnan med lite fiske så vi tog och drog till skolviken för att testa lyckan ochkompla bort elendet. Årets största togs av filip och vägde 4.65kg men ingen längd togs tyvärr då avkrokning tog för lång tid och vi värnade om gäddan mer än en längd att skryta med.

Totalt 3gäddor drogs på ca 1timme men många virvlar och hugg och en som bara dorg iväg och lämnade resten åt fantasin.... men stor det var den.

Testade lite vetikaljiggning han vi också med men tillslut åkte vi hemöver och allt elende var bortglömt. Snart har vi ju en fräch båt i alla fall..

Kan rekomendera nyaste "fiske för alla" då det är ett bra reportage om gädd och gösfiske i Marmen men "PO`s-Lars"

Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 25 april 2009 22:04

( Här ser ni 2st gjorda av stål ;) )

Så styrde vi bilen mot Norrtälje återigen men inte för nån fisketur denna gång utan för ett köp av en båtvagn. Hittade en intressant båtvagn som skulle komma väl till pass på blocket och hörde av mig till personen i fråga i veckan. Han bodde i stockholm men skulle till Norrtälje i helgen så vi bestämdes träff där.

Vi hann bara ca en mil innan en poliskontrollen innan Viforsen stod för dörren. Jag blåste grönt men polisen ifråga frågade varför inte skattemärket och felen på besiktningen inte var åtgädad men spelar man bara dum, som vanligt så kommer man undan :P

Resan fortsatte som beräknat och ett par rökpauser och kaffe pauser gjordes innan vi kom fram till Norrtälje. Vä där gjordes köpte ganska fort då allt såg ut som det ska och besiktningen var gjord veckan före. Eftersom man inte kan nått om båtvagnar än så var detta jag hade och gå efter och jag var nöjd och glad. Medans vi stod och snackade så gjorde Nelia och angelica och Nelias kompis och snackade. Då hon hade vart i Cuba med Thomas så hade dom mycket och prata om lät de som :P

Vi kramades hejdå och jag fick en påse med 2 tänger som Thomas lovat oss och vi styrde mot Uppsala och Max för ett matintag som var väl behövligt. Efter det så gasade vi på för att hinna hem till Robinsson och han även med att fiska upp pappa som hoppade över diket vid Raquel och Christer där han hade varit och grillat med nära och kära. Mer fiske vart det inte för idag utan det kanske blir imorrn istället.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Personbästa längd på gädda?