Dark Pike

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Roland Wiklander - 20 april 2009 22:55

Hade lite och göra ikväll så jag satte mig och gjorde 3st Darkflyflugor. Kom på namnet då vår fiskegemenskap heter DarkPike så... ja Darkfly vore ett passande namn.

Fick en beställning av en kille på 2st ledade flugor och 2st vanliga i färgerna Grå/Orange och Röd/Vit. Detta är 2st av dom + den ledade från ett tidigare inlägg. Det som fattas nu är bara pianotråden sen är flugorna färdiga för att skickas. Provade att binda in lite röd flasher långt upp på den Svart/Röd/Vita och tyckte att det vart riktigt bra faktiskt. Måste bara ut och testa dom så får vi se hur de funkar i vattnet också.

Måste värkligen få tag i en 80km/h båtvagn nu. Dagarna till fiketävlingen i Bålsta närmar sig med stormsteg och vi har ingen båtvagn. Läste att dom sålde dom för ca 12000 uppe i Dorotea så imorrn ska jag slå dom en pling få se om dom är klara för att bli köpta eller om de ska beställas.

Skriv gärna ett inlägg om ni har nån och sälja eller et om nån som har en till salu.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 15 april 2009 21:21

Ja då har man tagit ett steg till i riktningen mot att bli landets skickligaste gäddflugebindare :P

Nä men alvarligt talat så var det var en kille som hörde av sig och ville ha dom så ,så jag gjorde ett försök och det vart ett lyckat sådant. Har dessvärre inte vart ute och testat dom men tycker att denna modell borde simma mycket mer svajigt och förförande. Satte också dit ännu en till Ownerkrok för förbättrad krokning. Men dessa tog nästan dubbelt så lång tid och binda.

Skulle någon vara intresserad av och köpa nån så är jag inte omöjlig. Maila mig på blixten202@hotmail.com eller skriv en kommentar... jag publicerar inte dessa utan tar bara mailaddressen och tar bort inlägget efteråt.

Av Roland Wiklander - 14 april 2009 19:53

Så satte jag mig och gjorde en fluga till. Till min förtjusning så gick den  tidigare flugan jag gjort (se annat inlägg) otoligt fint i vattnet. Lite väl för mycket framtung men det rättades till på dagens fluga. Ändrade från ett 1.75g bly till 1.25g istället och det borde göra susen. Till min stora förvåning så vägde dessa flugor mycket mer en de flugor som finns och köpa på marknaden, de var också mycket tätare och pulserade mer vilket gjorde mig mycket till freds. Kasten vart mycket längre och band mer vatten som stannade kvar längre tid. Kanske beror det på att min flugor är 30cm långa och lite längre än de som finns och köpa. På dagens fluga tog jag och plockade 2st röda glaskulor från flickans pärlväska och fäste framför blyet för att få en liten trigger. Lade även till en extra svans längst bak för att få en mer livlig gång på den. Nu när det börjar nalkas grunt fiske så lovar jag att testa dessa så fort tillfälle ges och de borde innom en snar framtid sitta en gädda på kroken, av märket Owner så klart ;) Runt 1 timme tog dagens fluga och gör... och sjukt kult :)

Måste in och inhandla lite fler färger nu nån dag... börjar tryta nu.

Funderar ävenpå att sälja några men det kanske blir framöver. De som finns och köpa kostar ju från 179:- och upåt. Lite dyrt men ändå.

Av Roland Wiklander - 10 april 2009 12:53

Så för att man ska kunna göra nått som har med fiske så slog det mig att jag skulle ta och finslipa min skill på flugbinding. Sagt och gjort.. jag tog fram de nyinköpta matrealet som jag dels har handlat på PO´s nu i veckan och dels på Kents Fiske. Började med att ta en plast stav som jag tagit från jobbet. Ni vet en sån där som ballonger sitter på så dom ser ut som heliumballonger... jaja :P

Klipte till en lagom längd som jag måttade efter ståltafsen jag tänkte ha som grund för flugan. Fäste en orange harhårsskinnbit längst fram med superlim som underlättade för des snabba torktid. Virade sedan nått varv och limmade igen. När jag gått så en bit ner så klippte jag av den och började med grå igen. Ett litet tips är att vira nått eller några varv och dra den uppot för att få den kompaktare. Höll på så ett tag tills jag kom 5cm från slutet som skulle bli längst ner. Då istället för att klippa av den sista delen lät jag den biten hänga fritt och blev på så sätt en del av svansen. Tog sedan en bit av den gråa harskinnsbiten och virade och limmade fast 2 delar harskinnbitar som också skulle få bli svans tillsammans med lite "glitter" som skimrar och svävar fint i vattnet. Till sist tog jag och förde igenom ståltafsen och satte ett sänke som gick igenom röret lite längre fram än mitten och ett mellanstort som stopp i slutet och ett stort längst fram på flugan. Dels för att den ska tippa framåt när den sakta sjunker, dels för att den ska ligga framåt i kastet  och dels för att få lite tyngd i kastet så man kommer en bit. Har hört och sett att kaninhår drar åt sig vatten väldigt fint och att den därför blir några gram tyngre när den är blöt så snart ska jag iväg och testa den och se om jag måste vikta om den eller om jag får nån fisk på den :)

Måste faktiskt säga att det var svin skoj och hålla på med. Roligt att kunna bestämma själv vilka färger man vill ha på den och sen kunna se om man får en fisk på ett drag man har gjort själv. Den finns och köpa färdiga. Gå in på Wallins Fiske och kolla på dom coh få inspiration. Lägger upp länken till flugorna här nedanför.

Wallins Fiske

Hoppas jag triggat upp eran iver på storgäddan och att den tas på en egentillverkad gäddfluga.

Skitfiske På Er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 7 april 2009 21:46

Så då var båten införskaffad. På grund av bristande försäljning så kom inte årets båtköp tidigare än såhär. Började vårt sökande tidigt i december men eftersom det innte finns några styrpullpeter till salu så höll vi oss kalla och väntade in rätt läge. Visst fanns det en hög med båtare neröver skåne och allt vad det heter men vi var inte så sugna och frakta den 100mil hem till Lucksta.

Fick kontakt med en kille från bergeforsen som la ut sin båt, en Ryds 480 dl -91a på blocket och vi högg direkt. Efter några mail och ett par telefonsamtal åkte vi till schenkers lager i Timrå där båtenm hade förvarats över vinten. Tillsynes hittade vi inte några rerekta fel på båten, visst var det lite och göra på den men den var ju inte ny så va fan. Det som behövdes göras var väl och slipa ner lite, täcka igen lite sprickor och färgsläpp och lägga på ny färg runt om. Golvet... eller durken eller vad det heter :P var nymålat så det var ju bra i alla fall. Motorn var nyservad med bytta inpeller, olja och tändstifft.

Ska väl börja fila och slipa lite på den nu s fort som möjligt... den ska ju följa med till Bålsta och pikechallenge den 9:e maj :)

Av Roland Wiklander - 4 april 2009 11:30

Så har man testat och gjort en gäddfluga också.... Vet dock inte hur den kommer och bete sig i vattnet. Tror att jag måte ta och tynga den lite i framkant med några blysänken förr att den ska dyka och sväva sådär förförsikt så att gäddorna inte kan motstå dennna hämska pjäs. Tog lite intryck från fiskemässan i kista där dom hade både det ena och det andra i gäddflugväg.

Åkte in på kents fiske igår och hittade lite spännande glitter och propellrar som borde lämpa sig bra till gäddflugor. Var sen på P.O`s och hittade både har- och gethår som borde lämpa sig bra till flugorna. Satt och knepade ihop denna fluga med hjälp av assistenten Angelica innan det var dags och gå och sussa. Väntar nu bara på att det ska sluta regna så jag kan åka bort och testa den vid piren i sörfors där isen har spruckit upp.

Av Roland Wiklander - 31 mars 2009 22:34

Så då har man filat och trixat ihop dragen för att de ska vara i topptrim iår. Jag Filip och Fredrik satt i 2 timmar idag och slipade krokar och planerade lite om hur årets fiske bör bedrivas och vad vi ska satsa på och vart.... vad vi kom fram till låter jag vara osagt då det ändå kommer och skita sig men ändå :P

Tog några kort på mina beten bara för att ge er ett smakprv vad vi har i våra fiskeväskor och vilka drag vi tror på. Så se och njut =)

Här ovan ser ni min blandlåda. Denna är alltid med vare sig om vi ska ut och "jerka" tolla, eller bara ut och spontankasta lite. Skriver vad de heter och ni kan gå igenom de som man läser... alltså från vänster till höger sen en rad ner. Alltså... En zaltwobbler, en jätte från fladen, en gösdräpare från strike pro, en top bandit, en manta från strike pro, en popper från fladen (sjuktbra. den gulsvarta) en jitterbugg, 3st big bandit, 3st gäddflugor från wallinsfiske.se, 3st westins jätte, en high-lo, en salmo slider, och en plugg.

I denna låda har jag 7st buster jerk, en buster jerk kopia, en i-fish (nyhet från buster, en fat head, en salmo slider, och en buster jerk 2:a

I denna låda har jag 7st buster jerk, en som jag inte vet namnet på och är ofsiekad.... får jag nått på den kan ni läsa det här på bloggen i kommande inlägg och 2st The pig.

Denna låda är den mest spännande lådan för iår. Denna har jag lagt manken till i vinter och ropat in diverse från tradera. Mestadels är de de utsökt jiggarna fån lunker city. De gör jiggar som är specialicerade på verticalfiske mestadels efter gös. De är extremt mjuk och följdsam och rör sig fint och naturligt som en riktig fisk. Det finns både modellen fin-s, hammer och ja vad diom andra heter vet jag inte. men men :P

Denna jiggbox köpte jag på tradera och inte sett nått liknande tidigare. Dessa är helt obeprövade och ska bli roligt och ut och testa bara marmen öppnar sig. Fin och lmjuk och ca 11cm långa.

Det är med dessa monstermjukbeten jag ska försöka lura stor madammerna med strax efter leken och i början och i mitten på sommaren. Dessa går det att fiske så djupt eller grunnt man vill då de väger över 130g. Det är från vänster i översta raden en Curly Sue, ett mjukbete från savagear, 3st bulldawg kopior, en buster tail en curly sue igen. Dessa är inhandlade på sportfiskemässan i kista (kopiorna), tradera (den bruna curly suen),  fisk en av thomas fårn norrtälje (tack thomas),  de två bedersta kopiorna på bulldawg är införskaffade på tradera igen :)

Ungefär såhär ser min fiskeutrustning ut med undantag från en del som ligger i ryggsäcken + en hög spinnare mm som ligger i en 10l hink för tillfället. Lägg därtill våg, tänger, käftuppnare, hanskar och div. fiskekläder och ja allt fasen vad ni kan tänka er.

Följ bloggen i fortsättningen för fasen så skriver jag vad jag fick gäddorna och gösarna på =)

Av Roland Wiklander - 29 mars 2009 20:11

Ja då har man varit på Sprotfiskemässan i Kista också. Resan började på fredagen då jag, Angelica och Fredrik drog ner till Norrtälje för att träffa Nelia och Thomas, sova och ladda inför sportfiskemässan i Kista.

Väl på parkeringen fick vi betala 80kr i parkeringsavgift bara för att stå där... jaja bara att betala och vara glad. Medans jag, Fredrik och Thomas gick på mässan gick damerna i fråga på kistagallerian och shoppade byxorna av sig.

Thomas hade planerat in vr ankomst och hade med sig gratisbiljetter med sig... Tack Thomas. När vi väl kom in så var man tvungen och stå och suga in alla intryck och andas ut... men det gick väl sådär och jag i alla fall började svettas och viste inte vart jag skulle fokusera blicken. Första timmen sprang vi bara runt och tittade på allt man kunde utan att riktigt förstå vad man gjorde och vad man skulle köpa. Men allt eftersom dagen gick kunde man slappna av och fokusera sig på vad man var där för. Efetr 2 pizzaslicar och en starköl kunde vi gå runt och kolla in allt nu när den största rushen hade lagt sig.

FY FAN vad mycket utrustning det finns man inte har, inte har hört talas om och man behöver och inte behöver. Första montern vi besökte var Attitudebautes...... Stora vobbler, jerkbaits, sogftbaits, gigantiska gäddspinnare och ja allt annat :P Det kliade hyffsat i fingrarna vill jag lova när man gick där med uppspärrade ögon vill jag lova. Men på nått konstigt sett vart jag dumsnål av någon anledning och gick vidare och köpte 3st softbaits som var bulldawgkopior i ett annat stånd. Hygglig som han var skickade försäljaren med 3st verticaljiggar på köpet.Priset landade på 130:- I nästa stånd... vet inte i vilket det var köpte vi 20st verticaljiggar och 8 tillhörande jiggskallar av märket Lunker City. Priset vart 340kr vilket var sådär då de inte finns i sundsvall över huvud taget vilket är heeeeelt otroligt tycker jag.  Vi fortsatte till scenen där Broman höll ett föredrag på hur man fiskar gädda och små tips och knep. Lite roligt och se han live men man lärde sig inte så mycket men ändå :P Efter det var det Brad Hoppesom är enkänd amrekan som fiskar Muskie. Jag säger bara fy fasen vilka monster det finns där borta i väst. Han visadenågra bilder och filmsekvenser där han drar upp stooora muskies på löpande band. Han visade oxå på hur och vilka drag han använde och några olika fiskemetoder.

Vi hann även med och se några nya wobbler bli presenterad av bland annat Trumman och nån kille från Abu i dragbassängen. Detta var väldigt intressant tyckte vi då de visade hur man skulle fiska de nya dragen och små knep på olika fiskesätt samtidigt som de demonstrerade hur de såg ut i vatten. De visade de nya jerkbetet från Abu, nya Big Bandit från cwc, Gaddflugor bland annat.

Efter det så gick vi runt och kollade på vad vi skulle köpa nästa dag.... men hittade inte nått som vi riktigt behövde köpa just nu.

Efter några timmar där på mässan gick vi mot bilen med ömma fötter, ben och ryggar med mycket i huvet som vi behövde smälta hemma i soffan hos Nelia och Thomas. Vi åkte hem, lade upp alla saker framför oss och baranjöt av vad som låg framför oss.... Som barn på juldagen :)

Nån dag 2 på mässan vart det inte. Vi kom på att vi kunde köpa lite av thomas istället nån annan dag. Vi satt och kollade på Fiskedrag istället och planerade lite nya fiskeäventyr tillsammans med Thomas som lovade komma upp och testa vertikalfiske efter gös.

Nästa år hörde jag rykten om att fiskemässan skulle komma till sundsvall. Men det var bara lösa rykten men hoppas kan man ju :)

Nu sitter man bara och hoppas på att isen kan vittra sönder på nått litet ställe så man kan komma ut med båten och testa de ny dragen man har införskaffat.

Och för er som inte varit på Sportfiskemässan.... planera in det tidigt nästa år för det ska jag värkligen göra.

Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Personbästa längd på gädda?