Dark Pike

Av Roland Wiklander - 6 juni 2010 10:36

Har sedan länge velat prova på trolling med mört men inte förstått hur man ska tackla på dessa på bästa sätt men efter lite research så hade jag försått i praktiken hur detta skulle genomföras på bästa sätt. Sakt och gjort.... jag satte mig en kväll och pulade ihop några långa tafsar med tillhörande propellrar och pärlor. Mört var jag och fixade i ebackstjärn.

Vi bestämde oss för att fiska på lördag kväll och med skulle: Fredrik, Tomas och Peter. Innan fiske turen laddade jag och Fredrik upp med lite grillning för att palla med det som komma skulle. När vi stod och grillade så schvishade tomas och peter förbi med båten och lite stressad vart man ju.... eller mer fiskesugen kanske man ska säga. Vi anlände 1.5timme efter beräknad tid men lite försprång kunde nog behövas tyckte vi.

Vi åkte ut och mötte upp Peter och Tomas mitt på Vikarn för att överlämna en tröja till lilla Peter som frös i solen. Dom bestämde sig för att jerka lite närmare land och Fredrik och jag tacklade på mörten och ut med 4 paravaner och en bomber i bruset efter båten. Vi styrde ut mot bjupen men hade ändå kontakt med en djupkant som vi följde med hjälp av ekolodet. Det hände inte så mycket ute på sjön så vi styrde tillbaka till lite grundare och mindre blåsiga vatten. Närvi kom in mot viken så small det till i ena spöt och jag var snabb ed mothugg och en fisk satt i andra änden. Då dök andra paravanen och dubbelhugg.... Fan va skoj. 2 fisker på 4.72 och 3.53 kunde landas.

Vi tacklade på mer mört och stydre utåt samma kant igen och pang... jag var snabbt där igen och og spöt framför händerna på Fredrik men vad fan.... brukar alltid låta han ta de flesta men nu var det min tur tyckte jag ;). Jodå... lite gung var det. I med fisken i båten och snabb vägning och 4.01kg mer han jag inte se på vågen innan Fredrik tog ett spöoch gjorde mothugg och dubbelhugg igen och det mitt framför ögonen på Tomas och Peter som komit in från den blåsiga sjön för att kolla hur det gick för oss. Jag släppte tillbaka min och landade Fredriks Gädda och vågen stannade på 4.96kg Nu började jag bli övertygad om dött betes storhet men kunde det vara lite flyt just för dagen. Vi bestämde oss för att det hade börjat normalt bra men ville nog ha nån till innan vi kunde känna oss övertygad. Men fisket vart lite halvdött i nån timme så vi kände att en Rom och Cola kunde värma lite så vi styrde mot båtrampen och då sackade paravanen efter och jag lanade en lite pluttgädda. Jag han inte mer än få in den så Dök hela paravanen under och Fredrik kunde konstatera att en lite bättre fisk satt i änden på linan. När den närmade sig båten bestämde den sig för att vända och tog 10-12m i en rusning och än hade vi inte sett fisken så det vart lite svettigt och tankarna tog oss tillbaka ett år till Gösnatt (som jag förövrikgt har skrivit om i tidigare inlägg). Efter 5min kom gäddan upp till båten och dagens största fisk kunde landas och vägdes till 6.01 och 96cm. En perfekt avslutning på kvällen kunde vi alla knstatera och nu blir det ut en längre tur kanske nästa helg eller tidigare i veckan om abstinensen slår i.

Men så länge.... Skitfiske på er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 9 maj 2010 19:45

Idag drog jag och Filip ut på Fisketur för att testa de nya Jerkarna som precis hann bli klart. Som jag planerade ;) Det begav sig till Björkön och fiske efter gädda och förväntningarna var stora. Vi drog till en grund vik som sett lovande ut för några år sen men då gav det inget hugg men potential hade den. Nu var det vår till skillnad mot förra gången då det var högsommarvärme. Denna gång var det mer med på att leka med oss och mest hela tiden hade vi efterföljare och vissa gånger kom 2 fiskar bredvid varandra men ville bara nafsa och ta en närmare titt så efter nån fisk drog vi vidare för att hitta huggvilligare gäddor.

Vi stannade vid ett brett vassbälte och Filip la vantarna på en tånglake som jag snidat till och hann inte mer n göra 2 kast innan hans första gädda för dagen satt och det på mitt bete också. Lika skönt för båda ;)

Vi gick över till mina hemagjorda beten och dessa satte igång dom. Vi landade fler gäddor denna dag på mina hemgjorda jerkar än på busterjerkar och det gav mig lite lättnad och vilja att fortsätta snida mina egna drag då de verkade funka.... men det kan ju vara böra för en dag men de kommer få mer fisketid.... var så säker. Slänger ut lite bilder från dagens fiske och även på en säl som kom och hälsade på.

Skitfiske på er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 6 maj 2010 22:05

Har varit uppe i dragbyggarboden  en stund ikväll och fixat det västa å nu är det bara lackningen kvar. Målade de 5 nya betena som ska ut på premiär turen på söndag. Vart sjukt bra tycker jag då mycket är lånat av "Stampe" som är min inspirationskälla för tillfället. Har en bit kvar men man kan ju bli nöjd ändå :)

Imorgon kommer vi hänga på låset till Fiskemässan i gärdehallen. Mycket nytta ska sugas in och rullen ska få sig en omgång av abu´s rullmeskare och ny lina ska äntligen på då den gamla är 3 år. Sen ska väl det kanske inhandlas nått nytt spännande bete och ev ett spö eller en rulle.... den som lever får se.

Slänger in lite bilder på de nya betena. :)

Av Roland Wiklander - 20 april 2010 16:16

Nu till helgen så drar flickan ner till Stockholm så drar jag ut på sjön. Måste i med båten och slipa krokarna först bara och det ska göras på fredag kväll. Ska bli riktigt skönt då jag nästan glömt hur det var man jerkade. Sen ska vi ta och se hur de nya betena beter sig riktigt. Har bara testat dom från piren och då såg de ju yfsade ut i alla fall. Tänkte ta och visa den senaste kolektionen .... eller i alla fall de 3 som blev klara förra helgen och resten ska göras ikväll på kopparna till skruvöglorna kom idag från Lundgrens Fiske.

Tänkte visa några Tomic pluggar som jag custommålat också ;)

Av Roland Wiklander - 5 april 2010 23:10

Nu har äntligen dragen som vi slitit för att bli klara med äntligen blivit klara.... ite bra svenska men men. Dragen väger 50g och mäter 26cm med utvecklad tail. Får fundera ut nått bra namn nu bara :) Tänkte slänga upp lite bilder på dom så enjoy och skitfiske på er.

Av Roland Wiklander - 19 mars 2010 17:51

Så har det gått på tok för länge sedan jag skrev i bloggen och ännu värre, var ute på sjön. Senast vi var ut var på angeltävlingen på Sidsjön och det vart ju ingen hit direkt. -16 grader och 15m/s gjorde att hålen behövdes isas var 10min och vid 12tiden dvs 1 timme innan tävlingen var slut packade vi ihop och begav oss tomhänta från Dyngsjön. En del av anledningen var också att en av rutorna hade fått upp en gädda på 4.5kg och det blir lite svårslaegt på den lilla sjön, sen gjorde ju frusna flickor och händer och fötter sitt till   .

På senare tid har jag börjat ett samarbete med mammas arbetskompis Tomas som var med och gäddfiskade på den senaste båtturen på Vikarn. Han hade tydlingen köpt en airbrush och jag åkte dit med lite drag som han fick öva sina färdigheter på. Detta gjorde så jag vart tvungen och köpa en jag också. ca 1000:- för kompressor, airbrush och kabel var ju sjukt bra pris med tanke på vad man fick har jag kommit på. Fy fan vad roligt det är och sitta och pula med nått så roligt som och få bestämma exakt hur dina egna drag ska se ut. Bör tilläggas att vi börjat utforma ett tail bete som kommer skörda förhoppningsvis många gäddor nu till våren.

Gjorde en prototyp på jobbet och viktade den men öglor och ringar och krokar och se där, draget svävade i vattnet när jag sänkte ner det i hinken så storleken var optimal i alla fall. Har målat några av dom redan och väntar nu bara att ryggen ska läka så jag kan ta mig till Tomas där det ska på 3-4 lager e-tex på sen slka dom vara klara för öppet vatten.

Nästa Angeltävling är 28:e mars och då beger vi oss upp till Hassela där 40000:- är förstapris. Inte kattskit de heller. Dagen efter är det tävling på Lindsjön. Den lilla bytävlinge som är en uppföljare till Brännbolls(l)yran. Som tur är har all snö nu försvunnit så pulsa i slask behöver man förhoppningsvis inte göra iår.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 15 februari 2010 20:41

Så var Vintersesongen igång men inte en så himla lyckad start som jag antog när jag tog och beställde mina isfiskespön i decenmber eller när det nu var. Vi har varit ut en hel del gånger med blandad besättning också har jag varit mestadels själv då ena delen av DarkPike Crewn har varit och renoverat ett hus och den andra jobbat på annan ort. Har också tagit med Tomas från Team Bommpass och det gick ju som det gick.... får skylla på Tomas karma. Men vi tar det från början.

Första gången vi var ut var i början på Januari då det var mulet och optmala förhållnaden. Detta vart också den gången som vi landade mest fisk med 4gäddor. Dagen efter var jag ut själv en liten stund utanför mig i marmen och detta resulterade i en gädda och en fin abborre. Veckan efter var vi ut i Bölom igen och denna gång vart det 4gäddor igen. Sen har vi en massa pass som bara resulterat i en handfull gäddor totalt då jag exprementerat med diverse djup och fiskeplatser.... alltså bara negativa upplevelser.... så nu blir det back to basic igen. Sugen och testa Lindsjän igen vid det nästa passet efter Angeltävlingen i Sidsjön nu till helgen.

Annars så ser jag mycket fram emot 2st Tomic 7" som är på customlackering hos Tomas som nyss köpt en air-brush. Håller också på att utveckla ett par tailbeten som jag snidat på den lediga tiden som finns vissa dagar på jobbet.... dessa tror jag skarpt på nu när Tomas kanske har fått upp ångan ;)

Alla dessa fisketurer dokumenteras noggrant i den fina Fiskedagboken som Angelica har Pimat med diverse scrapbookingattiraljer... så följ gärna med på en kommande, forhoppningsvis spännande inlägg efter nästa helg.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Personbästa längd på gädda?