Dark Pike

Av Roland Wiklander - 10 december 2009 21:35

Med några minusgrader så har de isarna lagt sig på en del vikar på de flesta sjöarna runt om Lucksta. Men i en av de små pölarna så ligger isen helt men har inte kommit mig ner och kontrollera tjockleken än. Detta medför att isfiskepremieren har uteblitt än så länge. Var dock inne på Yr.no och kollade nästa veckas väder och den visade på en massiv minusgradsorgie under nästa vecka. Hoppas nu bara att norrbaggarna har rätt så isarna blir i alla fall 1dm tjock.... tror inte man vågar sig ut på mindre än det även vast vissa menar på att det vore mer än lugnt. Har studerat lite kyleffekter och med i snitt -5grader så blir isen ca 3cm tjockare /dygn så nästa helg borde den vara tjock moch fin och redo för fiske :) Måste ut och testa mina nya isfiskespön från Miekofishing som jag fick hem i förrgår.

Kom just på att mört behövs men det ordnar sig nog. Får pimpla upp några dagen före bara... vet ju att det finns tjocka fina mörtar i samma pöl som vi ska fiska i så ;)

Av Roland Wiklander - 3 december 2009 22:12

Såhär i juletider och när alla kollar på den där "Superhjältejul" eller vad den nu heter så har Webbutiken "Sporting" fixat sin egna julkalender för oss fisketokiga. Varje dag så slår dom till med ett nytt erbjudande och varför inte gå in där och uppgradera sin betesbox/fiskeutrustning samtidigt som man skapar lite av en julkänsla. Nu har det ju redan gått 3 dagar men bättre sent än aldrig. Följ bara länken här nedanför och ha en God Jul så syns vi på isen.

Av Roland Wiklander - 28 november 2009 20:25

Så hade allt slit resulterat i en välbehövlig helg och vi hade planerat en fisketur trots att set närmade sig December. Mammas arbetskompis hade sen länge haft kontakt med mig genom ett antal forum och sidor och vi beslöt för att ta med honom på en tur på Vikarn. Då vi redan var 3st så tog vi med oss en extra båt. När vi kom för att lägga i båten så låg ett 2cm tunnt istäcke runt innersta vikern I Vikarn (lät konstigt det där men jaja). När ena motorn strulade så bestämde vi oss för att bogsera  Filip och Fredrik till den första fiskeplatesn.

Väl där började jag och Tomas att nöta med lite tailbeten medans Den andra båten satsade Big Bandit. Filip dog första Gäddan för dagen men var väl lika stor som dragent ungefär. Tätt därefter drog jag en Fin Abborre på 0.86 och största abborren för året. Några kast senare en lite mindre. Allt taget på Trummans Färg på Buster Jerk. Vi gjorde några kast innan vi åkte till andra sidan storviken och började jerka lite men mycket vatten och sjögräs strax under ytan gjorde detta lite mindre roligt. Vi flyttade oss efter lite kaffe och nytt hopp. runt en udde och till Fredrik Och Filip som redan var där med hjälp av el-motorn.

Detta ställe är ett av de fisksäkraste ställena på Vikarn så det fore väll själva f*n om vi inte skulle kunna lura upp nån fisk här. Vi började jerka men var snart villiga att ge upp hoppet pga frusenhet men när Fredrik dundrade ut en Manta utöver djupen och drog en lite gädda och hade kontakt med ännu en så fick man upp värmen och hoppet och jag och tomas fortsatte med lite Trolling. Fredrik och Filip gav upp med fisket och roade sig med att åka runt med 20hk som nu hade fått liv. Vi körde några lovar innan soffan och värmen från hemmet gjorde att vi drog oss mot båtrampen för att åka hemöver.

Summa sumarum så kan man tycka att fiskeresultatet blev lite klent men med minusgrader i luften, lite snö och en sol som tittade fram fram på slutet av fisketuren så kan man inte vara missnöjd. Vi fick oss en fin dag i goda vänners sällskap och en funnen fiskebroder. Det är inte kattskit. Sen att Tomas inte fisk nå fisk var lite synd men hoppas att han vågar sig ut med oss fler gånger. Han är ju ändå fiskare från Team Bommpass så han gjorde själ för lagnamnet.

Nu väntar vi några veckor på att isen ska lägga sig sen vöntar nog Isfiske i Hemliga Svarttjärn.

Av Roland Wiklander - 11 november 2009 13:47

Klev upp nåot sent idag. Närmare bestämt efter kl 11. Slängde på en kanna kaffe och hämtade posten och hittade ett brev där med nått skramlande innehåll. Det visade sig vara ett drag från cwc med en Buster Jerk 2:a för att jag anmälde mig med gäddan på 106cm som finns att beskåda i inlägget som jag länkar till HÄR.

Detta gjorde att jag vart sugen och fixa nått som hade med fiske och göra och nu när man är hemma för en ömmande rygg så vart det och slänga ihop en gäddspinnfluga. Börjar bli lite frustrerad av att sitta här nu och inte kunna jobba eller fiska så får ta och bli frisk nu så man kan göra båda delarna.

Nu ska jag ut och kolla om det kommit in nå nytt på alla fiskehandlares hemsidor. Börjar kunna deras utbud nu :P

Av Roland Wiklander - 5 november 2009 11:24

Ja då var man hemma från jobbet med ryggont. Hann bara bli ett lyft idag innan ryggen gav vika och man vart tvungen och åka hem och vila upp sig. Inte helt fel då man hann hem till dubbelavsnitt av "fiskedrag" på tv4 sport.... men hade hellre varit frisk i ryggen.

Efter man hade sett på Odell och Broman kampats med de flesta grova arter som vattnet har och bjuda på vart man som vanligt sugen och fiska när ryggen satte stop för detta så vart det och söka på nätet efter ideer, smarta lösningar och inspiration till kommande fisketurer och hittade en del att ta vara på. Hittade dels isfiskespön från kents fiske som kommer lämpa sig gött till vinterns isfiske. Har lessnat att tappa "de stora madamerna" så nu ska 3-krokarna fram istället för de opolitliga traditionella angelkrokarna. Att dessa spön finns på Kents Fiske i sundsvall gjorde inte saken sämmre. Han har en nätbutik som är väl värt ett besök. Mycket billigt som funkar :) Måste bara få tag på några billiga haspelrullar nu också. Hittade några i Hudik som går på 69:- Tycker det blir lite väl dyrt då man vill ha en 6st spön eller så. Spöt går på 110:- föresten.

Hoppas alla besökare gillar den nya designen på bloggen. Försökte härma färgerna på gäddan och tyckte väl att det vart rätt så bra i alla fall. Sen gjorde Angelica en liten skylt dr det står "DarkPike. Fiske i vått och torrt" eller skylt och skylt... det som står längst upp i bloggen. Vet inte vad det kallas :P

Får se hur ryggen mår lite senare på dagen. Kanske sätter man sig och gjör nån gäddspinnfluga om man orkar. Allt för att dämpa Fiskeångesten.

Av Roland Wiklander - 18 oktober 2009 19:30

Efter diverse otur med väder, vind, lekande fiskar och ren lathet så har fisket på senare tid gått käpprätt utför. Har inte velat gå ut och förnedra mig och skriva om alla skitfiskepass man vart med om men nu ska ni få höra :P

Kollade ut från fönstret imorse och såg att det var lugnt och fint ute så jag bestämde mig för att ta mig ett litet fiskepass på Vikarn. Ringde Fredrik men inget svar så det vart att dra ut på egen hand.... igen.

När jag kom ut på Vikarn så var det spegelblankt så det bådade inte gott. Började att slänga iväg lite softbaits här och där men inget hugg så det fick bli trolling då det var för kallt att hålla i spöt. Måste ha bättre hanskar med mig nästa gång. Drog lite drag utmed djupkanterna men inte mycket hände så jag tänkte att nu borde fasiken nått hända utanför Häggebergets klippor och mycket riktigt. Ena spöt böjde sig i en fin båge och signalerade att fisken satt bra innan jag hann göra mothugget. Vevade snabbt in det andra spöt innan gäddan pumpades in. Den var inte så tung men ville inte upp till ytan så jag hoppades på en fisk över 5kg i alla fall men när jag fick upp den till ytan sprack den drömmen. Vågen stannade på 2.13 men bra kondition och pigg och allert. Slängde ut igen och blyade ner en Nisse i gul/grön med ett 20g bly och vände båten.

Då förra fisken tog på en Gul/svart Westinare fick den vara som den var. passerade förbi förra huggplatsen och svepte längs med bergväggarna men inget. Gick ut förbi grundet men för snäft så ena spöt signalerade för bottennapp. Vart lite orolig att nått skit fastnat så jag drog upp det men inget fans på krokarna. Släpte ut igen och vände mig om och satte spöt i spöhållaren med haspeln fortfarande öppen då jag hörde ett plask. Vände mig om och såg hur en gädda slog efter draget.... Snappade upp spöt och gjorde mothugg men kände inget men såg ändå fisken käpa med nått i ytan. Han få in draget till båten innan jag såg att gäddan hade en gul/grön Nisse i munnen. Kollade snabbt på mitt andra spö men det visade inget tecken på napp. Tog tag i det spöt och gjporde mothugg och jodå.... nu kändes det i spöt. Tydligen hade gäddan tagit Nissen, simmat upp till ytan och följde efter båten med draget i munnen. Som ni förstår vart det ingen fight man får ståfräs av men när gäddan kom till båten hade den ett rejält jack i sidan och var inte i så bra skick. Men krokade loss den och vägde den till 3.33kg men skulle hellre ha fått den som gjorde jacket i gäddan.

Det fick räcka för idag och änligen 2 fiskar på trolling för mig.... har inte hänt på.... ja har nog aldrig hänt tror jag :P

Får se när man orkar ge sig ut igen innan isen lägger sig eller så blir nästa inlägg när isen lagt sig och man inhandlat isfiskespön.

Skifiske På Er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 15 augusti 2009 09:59

En vanlig dag på semestern så vaknade man upp och undrade vad man kunde förgylla dagen med i fiskets tecken. Öring var det första som ploppade upp i huvet så det var det som det fick bli. Upp till farmors kompost och 20st maskar på ett greptag senare var jag påväg till favvo ån på hemligt vatten.

Vattenståndet var optimalt för öring men kanske inte tiden på dygnet då klockan var 12 och soligt värre. Tog en cigarett  och ställde mig på bron som ledde över ån och planerade rutten för dagen och kikade om öringen var uppe och vakade.

Jag tog metspöt och började leta efter några fina höljor men innan jag hunnit nånstans så hittade jag 2 nävar kantareller så dagen började bra på ett anorlunda sett. Jag märkte ut dom med en kvist för att plocka dom på tillbakavägen.

När jag väl började fiska var inte öringen riktigt på hugget och med 2st småa som jag släppt tillbaka började jag misströsta och när bävern hade fällt träd och kvistar överallt vart det många bottennapp i rötter och kvistar så det gjorde det hela lite mer komplicerat. 2st fina öringar tappade jag på rak i en stor hölja men 1 fick jag upp som gick ner i påsen i fiskeväskan. Gick en bit längre upp och fick 2st till som fick gå tillbaka innan jag plockade ihop spöt efter en tappad krok vid ett bottennapp och gick tillbaka till kantarellerna istället.

När jag kom till bilen så slog det mig att aldeles intill rann en liten bäck som jag inte vart i sen jag och pappa fiskade i den när jafg var riktigt liten men jag visste att det fanns fin öring där då jag har mitt rekord där på ca 450g så jag knöt på en ny krok och begav mig dit.

Väl där hade mycket förändrats där då tiden har sin gång och jag kände inte riktigt igen den gamla bäcken jag föreställt mig men jag hittade min favvo hölja men det gav inget hugg. Gick uppöver i snåret för att leta mig en hölja och hittade en några hundra meter upp där det var lite mer vatten och lugnare och där small det på en fin öring till och det var de jag ville ha. Hade vart lite lite med en öring med sig hem så nu var jag nöjd.

Gav mig hemöver och tog vägarna förbi trattkantarellstället jag har men detta vart en besvikelse.... åkte och letade lite hallon och lingon och hittade en fin backe som var aldeles röd av halvmogna lingon... men men dom får vänta ett tag.

Av Roland Wiklander - 12 augusti 2009 13:04

Snackade med Fredrik som hade varit i bölomssjön och han berättade att han kammat noll.... Lät lite väl otorligt men ville ändå åka dit efter mitt längd pb några dagar tidigare.

Sagt och gjort. Klev upp vid 8tiden och sprang upp till Fredrik där Hugo höll oss sysselsatta medans vi drack kaffe. Vi packade bilen halfull med fiksesaker och drog till Bölomssjön.

Väl där så började vi fisket med att trolla efter lite allt möjligt. Då jag märkt att man likaväl kan få abborrar på 15cm som gäddor på 119cm på mitt nya favvobete Bomber med min hemliga färg ;)

Vi hann bara runda abborrgrundet så stannade vobler och lina spolades ut i gämn takt. En rätt fin gädda satt i änden på linan och jag körde ut den lite för att komma bort från grundet och stängde av mtorn där och började drilla in gäddan som inte visat sig än mer än ett par virvlar. När den tillslut visade buken som ett täcken på att nu fick det vara nog så handlandande Fredrik gäddan och den vägdes och mättes och vågen stannade på 4850g och måttbandet på 96cm och en fin början på dagen.

Vi Trollade runt lite och fångade nån abborre innan vi stannade till vid en het plats för stor abborre och fredrik hann inte mer än göra ett ast så small det till i hans specialmongodraggrodan men fisken släppte lika fort. Jag tog ett kast med min bomber några meter bredvid och draget hann inte mer än landa innan en fin abborre på 750g landades och lades för lensning lite senare.

Några hugg senare tog vi och flyttades oss till abborrgrundet igen och vi fortsatte hiva runt dragen åt alla möjliga håll och Fredrik hade ett ordentlingt hugg på grodan igen men det ville inte fastna denna gång heller.. Etfer ett tag såg vi en bred rygg av en gädda några meter utanför vassruggen och jag gjorde ett snabbt kast dit och gäddan var inte sen och hugga på. Denna var både större och starkare och jag var tvungen och koncentrera mig på vart ankarlinan var hela tiden och försöka mota den bort från denna. När sedan gäddan efter ca 10min gav upp och visade buken landade Fredrik återigen med händerna gäddan och den var både längre och tyngre. 5480g och 97cm var bra nära en 100klubbare igen men inte... men en fin fisk i bra kondition och en bred buk.

Nu hade Fredrik lessnat efter alla tappade fiskar så nu skulle det metas... men pga dålig koll på sakerna så var toppögglan trasig så det vart återigen dags att låna mina grejer och mitt metspö. Efter några minuters metande var masken slut och säkert 20 abborrar var landade och återsatta om de var för små och lagda på renshögen om de dög. Med en toppfisk på ca 400g var nu Fredrik nöjd så vi trollade lite till innan vi skulle åka hemöver men inte nått mer denna dag.

När vi kom till starnden så stannade Arne och Per till då de skulle till Baggböle och  färdigställa deras badbaljeaffärside`. Vi snackade då om dagen fiske och omgivningen vi befann oss i ochefterett tag kom det upp att en monstergös på över 7kg hade fångats i stödesjön så vad vet man... Bombern kanske snart få skörda framgångar där också om nån dag.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Personbästa längd på gädda?