Dark Pike

Av Roland Wiklander - 7 augusti 2009 16:09

Vaknade upp med ett ryck i morse... inte riktigt men ändå. Det första som flög genom skallen som så många gånger förr var.... är det en fiskedag. Sprang snabbt till fönstret och kollade ut över sjön och se där ... visst var det en fin fiskedag med spegelblank sjö med noll vind. Smsade Fredrik men fick inget svar så ringde mor min och hon var överaskande på så jag kokade lite kaffe och snodde ihop 4mackor och lastade bilen och iväg mot Bölomssjön det bar.

Vi hade inga som hällst förhoppningar om nått hugg what so ever men när vi närmade oss grundet denna tidiga morgon så kokade det runt omkring Abborrgrundet så vi styrde dit med dragen hängandes efter båten och vi hann inte mer än dit så bärgade, mamma så klartdagens första abborre på fina 4hg och en perfect start. Vi snurrade runt lite och drog ett par abborrar till och släppte i de mindre innan jag vart sugen och dra mig bort dit jag vet att det står lite grövre abborre och framför allt stor gädda.... men det sa man ju inte till mamma som bara gillar ätbar fisk.Vi gled förbi ett hett ställe och drog en lov runt en djupkant och där stannade draget och ville inte röra sig. Jag gjorde ett snabbt mothugg men fisken ville inte ge med sig och komma närmare. Mamma flyttade längst fram i båten då jag sa att det kunde vara en riktigt stor fisk och gav kameran till henne. När jag efter ca 10min kunde dra upp en trött gädda med fin längd och vägde den så stannade vågen på 5300g och en längd på hela 106cm och min första 100 klubbare var bärgad. När gäddan simmade iväg efter en stunds uteruppväckande kunde mamma pusta ut och slapna av.... men det tog ett tag innan jag fick henne och ta upp spöt och fortsätta fisket. Vi Körde nu sakta hemöver men inget med än ett par ryck i mammas spö och vi tog en sista rök och en kopp kaffe.

5st abborrarna gav jag till farmor och lärde henne hur man filèa samtidigt som hon fick besök av en gammal man med en vetemjölspåse med kantareller såhon lär ju sint gråta till dagens middag.

En helt perfekt fiskedag med mor och hennes största abborre, hennes största sedda gädda och min längsta gädda och faktiskt största för iår. Fick till och med ett kort på mor när hon håller i en abborre men av protester av personen på kortet fick jag inte lägga ut denna :P

Av Roland Wiklander - 30 juli 2009 12:34

Dagen till ära fick vi låna in en novis Peter Falk på grund av att Fredrik hade dragit neröver landet för att hälsa på några bekanta nu när semestern stod för dörren.

Vi tänkte visa Peter hur en riktig gös såg ut för att trigga honom tll vidare utforskning av denna art så vi lastade båten och styrde mot Vikarn.

Klockan var ca 19:00 när vi hade fått ut spöna ch på dessa hängde vi 2 Nils Master på paravanerna, 2 Westins jättar och en Buster Deep och körde förbi häggeberget då det börjdesmåhugga i Peters spö. När vi gjorde en lov till runt vår favvo spot och inget hugg styrde vi ut mot de djupare delarna och där small det till i Peters spö och en fin och riktigt tjock Gäddaflicka på 4.74kg och 94cm kunde landas, vägas och mätas.

Efter detta vart det tvärlugnt och inte ett liv på 2 timmar så vi testade jerka lite så vi skulle få upp cirkulationen i kroppen efter allt för mycket stilla sittande men när mörkret föll över oss återupptog vi Trollandet.

Vi tacklade på samma drag som förut och styrde tillbaka där vi harvat runt förut och detta gav resultat. I en ytterkurva small det på en fisk på paravanen och Filip greppade spöt och en Fin Gös på 2.92kg pumpades in i båten. Denna fick gå hem till Filip som matfisk då göspriserna är allt för dyra att inhandla nu för tiden :P

Klockan var nu en bit över 00:00 och vi började få blodad tand på kvällen fiske men när huggen uteblev för ett tag och det brjade bli allt för mörk gjorde vi en lov till förbi den förra huggplatsen men när inget hände styrde vi båten hemöver och då small det till på paravanen igen där en ytligt fiskad Bomber gul/grön och fisken visade sig vara en gädda på 3.21kg som gav lite motstånd i alla fall innan den vägdes och återsläpptes i de mörka vattnet och detta fick vara det som ramade in en fin fiskkväll.

Med en fin gös, en fin och en godkänd gädda på listan var alla nöjda och alla hade fått fisk. Hoppas nu bara Filips Gös fick Peter att vilja försöka lura upp en innom en snar framtid.

Av Roland Wiklander - 19 juli 2009 10:37

Efter lite krångel med båtvagnar som går sönder och medlemar som är på semester så lyckades vi få upp en fulllastadbåt med 3st passagerare till Hassela och Gösnatta 2009. Vi hade som upplägg att börja fiska efter gädda de 3 första timmarna för att sedan gå över på gös de sista 2. Precis som förra året så var allt iordningställt och vi var vid den plats där vi hade tänkt att börja trolla 20 min innan startskottet och även detta år var vi svettig när vi tillslut kunde  pusta ut och invänta startskottet.

Vädret var optimalt.... lite halvmolningt blåsigt och halvsvalt så även iår var förhoppningarna stora för att kriga om priserna främst på gädda men även gös.

Vi började trolla på de ställen som förra året hade genererat 7gäddor på en timmen men som detta år bara gav 3 hugg på de första 2 timmarna. En Gädda på 4200g togs upp och klubbades då vi var tvungna och vi fällde en sorgetår för denna och skyllde snabbt på arrangörernas upplägg. men det vart inte så mycket mer än så innan klockan drog iväg och vi styrde till den hop med båtar som låg och pimplade mitt på sjön efter gös och vi såg på lodet att det stod mycket fisk där. Så vi började trolla runt omkring dessa med 5st göswobbler på släp. (2st Nils Master, 2st Bomber 15a, och en Buster deep 6m+) Då dessa inte gav nått mer än ett nafs och folk började krypa hemöver för att hoppas på lotterna istället som sålts vid starten vände även vi båten mort målgången i sakta mak.

En båt låg starx före oss och efter ett tag slog denna av på farten och landade en lite gädda och vi körde sakta om dom och fortsatte vår jakt efter nått pengabringande men förhoppningarna var nu nästan obefintliga.... PANG... yttersta spöt rent utsakt sprutar ut lina och fredrik är blixtsnabbt framme men har svårt och dra spöt ur spöhållaren för det var just ingen snipa i änden på linan.... det visste alla i båten redan. En smärre pnik infann sig i båten då vi var tvungna att dra in de andra 4 spöna samtidigt som jag skulle hålla båten i rätt riktning för det som var på kroken hade som mål och snurra på båten värkade det som. När all spön var uppdragna och motorn avstängd och uppdragen så hade inte fisken kommit nämnvärt närmare och tunga knyckar och en fin båge på spöt visade på en riktigt fin fisk som inte ville gå förlorad.

Efter ca 10min fick vi se fisken för första gången och det var en fin best som inte riktigt ville komma in i båten. Båten som landat snipan strax före stannade och beskådade spektaklet. När Gäddan ville gå en bit så gjorde han det och Fredrik hade ingenting och säga till om efter en kvarts fightande var vi tvungen att göra nått drastiskt för klockan var nu så pass mycket att tävlingen skulle sluta när som hällst så när gäddan visade buken bredvid båten skyndade jag mig att köra in handen i gällocket och handlyfta gädda men det var inte lika lätt som de andra gäddor vi fått. När gäddan var over relingen sa det sling och ståltafsen gick av. Skönt att det kan gå vägen nån gång :)

Ett jubel utbröt när förstod att vi nu hade vunnit gäddklassen så vi motvilligt som fan slog ihjäl denna praktiga fisk och svor återigen mot detta upplägg på tävlingen. I med motorn igen och fort mot målgången då klockan var några minuten från slutet på tävlingen.

Då vi kom fram och lyfte upp fisken stannade alt till kändes det som och alla vände blickarna mot våran båt och ett sus gick genom publiken och deltagarna på tävlineg. En annan fin gädda hängde på en pinne vid invägningen men denna vägde "bara" 7kg. Vågen stannade på 9882g och vid mätning visade måttbandet 119cm och en sju jäkla fisk som visade sig vara den näst största i tävlingens historia.

Nu var skallen tom och glädjen total så när båten var lastad, full värme i bilen och 1500kr på fickan var allt bara perfekt. Att vi sedan knäppte de stora trollingekipagen på näsan var som bara grädde på moset.

Ni kan gissa att man sov inatt och det tror jag att det var fler i båten som gjorde :)

Länkar till ett fislmklipp på händelsen som fångades av Arne nedanför.

Av Roland Wiklander - 18 juli 2009 10:49

Eftersom vi ska vara med på Gösnatta i Hassela om några timmar så ville jag ut och testa prylarna i nån av sjöarna i närheten igår. Arne kom förbi och undrade om vi skulle ta och åka ut i Stödesjön och jag och Angelica var inte sen och följa med eftersom vi redan bestämt att vi skulle ut en liten tur ändå.

Sagt och gjort så packade vi bilen med spön och drag och div fiskeattiraljer och begav oss till Stöde.

Först vart det en mellanlandning hemma hos Angelicas föräldrar på lite kaffe och surr.

Vi begav oss ut på Stödesjön vid 20:30 ca och satte på drag i förhoppning att få nån gös på kroken. En Bomber 15a guld/röd försänkt med ett 35g sänke på Angelicas spö för att få ner detta lite då vi såg att fisken stod långt ner och en Buster deep grön på mitt. Arne tog en röd/vit rappala och vi började Trollan ner mot Stöde.

Efter ett tag så skrek Angelica till att det hugg till lite i hennes spö och efter några sekunder satt en fisk på. Vi andra drog upp dragen för att underlätta indrillningen och för att jag skulle kunna handlanda fiske. Efter ett tag kom en pigg och fin Gädda upp från djupet och jag landade firren ch krokade av och gav fisken till Angelica för en snabb fotosession. Sa först på skämt att hon skulle hålla i den som alla vana fiskesnubbar håller i Gäddor och när hon var snabb att haka på förslaget vart jag både snopen och lite stolt :P Vägde den lite fort och vågen stannade på 2725g. Inte helt fel för en första gädda. Efter några snabba kort släpptes den fortfarande pigga gäddan i och vi fortsatte vår jakt efter Gösta.

Vi gjorde en lov och vände tillbaka mot hemmets lugna vrå då lite kalla vindar och urinblåsor gjorde det lite mindre skönt ute på sjön. Men som tur var så var det klarblå himmel och lugnt som tusan och en fin fiskekväll fick vi och ett pb på gädda av Angelica.

Nu ska bara det packas och donas lite inför Gösnatta som startar om 6timmar.

Av Roland Wiklander - 17 juli 2009 09:14

På grund av allt för många kassa fiskepass på sjön Marmen så bestämde vi oss att nu var det dags att flytta båten till Vikarnn istället.

Sagt och gjort så tog vi vår knäckta båtupptagningsvagnoch balanserade upp båten på den och körde sakta bort till Vikarn och i med båten. I med alla prylar och ut på den magiska sjön.

Uppdraget för dagen var en fin Gös så vi styrde bort dit de flästa gösarna hade tagits och vi slängde ut 2 Paravaner med var sin "Nisse", en Westinare rakt bakom båten med lång lina och en buster deep i bruset bakom motorn. Vi hann bara runt udden innan det small på tillbakavägen. Fredrik tog spöt som var bakom ryggen på mig och gjorde ett mothugg. När han gjorde detta löste linan ut på ena paravanen och jag tog och snappade upp det spöt för att vara på den säkra sidan dels för att det kunde vara en fisk och dels för att dessa spön inte skulle trassla in sig i varandra. Spöt med Paravanen visade sig inte ha nån fisk i änden med en fin ryggfena visades sig på söpt som Fredrik hade i handen.Det vart ingen dramatik med denna fisk som inte gjorde så mycket motstånd utom just i huggögonblicket. Vi tog upp Gösen som huggt på spöt med längst lina ute och en orange/svart Westins Jätte och vågen stannade på 2040g. En skaplig fisk i dessa vatten och dagen var redan nu räddad.... nästan innan vi fiskat. Gösen återsattes efter konstens alla meden och blodet på Gösens kind var från ena kroken som gjorde en liten rispa på kinden men inget allvarligt.

Vi gjorde några lovar inne i viken vid skedvik men ingen kontakt så vi vände ut till de heta spotsen. Där hade 3 kontakter till den kvällen men efter ett tag vände vi hemöver med en fin gös på listan. Vikarn hade talat.

Nu närmast hägrar Gösnatta i Hassela på lördag och krokarna är vässade och bytta samt en del fjäderringar som blivit dålig eller gått sönder. Så nu är utrustningen i topptrimm.

Skitfiske På Er  // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 21 juni 2009 22:26

Efter en hel vecka utan fiske, mest på grund av midsommar och flytt till nya lägenheten bestämde jag mig för att bara åka ut en snabbis i Bölomssjön och försöka fånga några abborrar ... bara för att. Kom på att kattmaten inte är helt gratis helle så varför inte slå två flugor i en smäll.

Sagt och gjort... iväg till maskhögen som var något igenväxt efter några års frånvaro. Letade fram metspöt och pimpelspöt och ringde Fredrik som var på.

Vi rodde ut och testade vid abborrgrundet.Nu när solen låg på och det inte blåste allt för mycket så slog det mig vilket njutbart sätt mete efter abborre är. När man sedan har ett pimpelspö hängandes ut från relingen på båten så kan det hända lite saker.

Just dennna dar var det väl inegn fångst och skryta om men 3 abborrar i påsen som ska kokas till kattmat för att sedan blandas med avmaskningsmedel till katta vart ju helt perfekt. Sen fick man ju lite tesrapi och lugn efter Midsommar stressen också.... så nu har man lite mer krafter

till ännu en arbetsvecka.

Skitfiske på er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 15 juni 2009 21:45

Min vän Lundström ringde häromdagen och vi bestämde oss för att ta ut han på en fisketur. Sagt och gjort... efter en omflyttning till Radhus istället för lägenhet så han jag iväg en liten tur. Vi packade sakerna i bilen och begav oss till Bölomssjön för lite Gädd och Abborrfiske.

Vädret var lite ostabilt med fukt blåst och regn i luften så det bådade inte gott. Vi började att trolla lite på vårt ställe som förra gången gav oss två gäddor över 5kg men när hugg uteblev begav vi oss för att försöka få nån abborre storlek större. Men även det misslyckades.

Tankarna förde oss tillbaka 2år då vi aldrig fick nån fisk de gånger Lundström var med men denna gång skulle den knäckas. Vivände tillbaka till det föregående stället och körde lite trolling men när jag missbedömde djupet för nån sekund var vi tvungna och hetsveva upp dragen då de tog i bottnen. När de närmade sig båten hadeFredrik ett kraftigt hugg men mer vart det inte.... då mitt drag var bakom hans styrde jag mot den plats där det hade huggit för han och Pang där satt den. En finGädda i god kondition och Lundströmförbanelsen var bruten. Fångad på en gul/svart randig Westins Jätte

Då regnet kom in och huggen uteblev vände vi hemåt med i alla fall en gädda på listan och en av de få gäddor jag fått på trolling om man nu kan kalla det det :)

Av Roland Wiklander - 8 juni 2009 23:34

Idag begav det sig till Bölomssjön. Fint väder hade det varit och det höll i sig hela kvällen. Hann ikapp Fredrik och Filip när dom plockade i motorn och allt i båten och vi begav oss ut men när det blåste för mycket för att jerka tänkte vi testa lite trolling istället och det värkade vara rätt medicin för kvällen. På grund av slarv från min sida och lite oskärpa tappade jag en fin gdda som slet sig då den simmade under båten och fastnade till i båtmotorn men tunga gung visade på en fin fisk som gick förlorad.

2min senare kunde Filip dra upp dagens första fina maddam på fina 5.79kg och en längd på 96cm.

Strax efter bärgadse Fredrik dagens andra fina fisk på 5.66kg och även denna på 96cm så ovanligt stora fiskar för att vara första trollingturen i Bölomssjön.

Nu är klockan mycket så jag orkade tyvärr inte skriva mer detaljerat.... eller så är det för att jag är bitter för min förlorade gädda....men några fina bilder vart det på bloggen i alla fall  :P

Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Personbästa längd på gädda?