Dark Pike

Av Roland Wiklander - 8 mars 2009 16:10

Ännu en angeltävling stod för dörren och som jag skrev i ett tidigare inlägg så var det på vikarn vi skulle försöka utöka semesterkassan. För dagen så var det jag, Filip och farsan som skulle göra det surt för alla andra som ville lägga vantarna på prispengarna.

Med en liten ovisshet om det skulle vara nån angeltävling pga för mycket vatten på isen pustade vi ut när vi såg skymten av andra lag som höll på att borra, loda, göra upp eldar och blanda diverse godricka på isen på Vikarn. Dagens lottnr vart 7 och en inte allt för lång sträcka på ca 50m avverkades snappt. Nu när vi var 3st som kunde förbereda så hade vi ca en kvart till godo innan ljudet  av startskottet väckte alla morgontrötta tappra själar.

Men fisket gick till en början trögt men det värkade det göra för alla andra för vad vi kunde se så hade bara 2 gäddor bärgats i närheten de 2 första timmarna och när en skidåkare skvallrade att det inte var några jättegäddor som han hade sett så var vi fortfarande med.

Vi flyttade ut nådra don från de innersta och grundaste delarna då ryktena och loden sa att större djup fanns och finna.

Efter lite gulashsoppa och mackor med plommonspäckad karre` kändes kroppen och skallen redo för att orka dra upp några gäddor och inte allt för lång tid efter maten så dök en vipp och släpptes från linan ochsignalerade för fisk. När jag kom fram till hålet så löptes ingen lina ut och pga lite tilltagande blåst så släktes nästan drömmarna om att en gädda tagit mörten..Vi matade på lite lina för att se om det var en riktigt trög gädda för dagen och linan försvann om inte snabbt så knyckigt och undan för undan. När sedan linan ändrade riktning i hålet så gjorde jag ett mothugg och kände att nått lite större än mörten gjorde en liten ansträngning till kamp innan den hoppade upp ur hålet. Gäddan som var ca 3 ggr större än mörten gjorde väll oss inte överlycklig men dock på bättre humör.

Mer vart det inte denna dag och vid invägningen så stannade vågen på 480g vilket lät ungefär dubbelt så mycket vad jag gissat på men men. Det gav oss inte segern då vinnande lag hade fått 3 gäddor som inte var nått och hänga i julgranen men dock. 3000kr till segrande lag och vi gick lottlösa från tävlingen. Inte ens en termos på lottdragningen vart det iår. Denna som farsan har prenumirerat på de senast åren.

Men en inte allt för oangelägen dag ute fick vi och drömmar åt nyare skotrar som brummade förbi på tävlingen.

Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 6 mars 2009 18:07

Idag så styrde vi mot ö-vik med jobbet. En frisör hade beställt 2 st speglar som vi vart tvungna och köra dit. Kul jul.

På vägen dit så fick man ett sms av filip som förklarade att det hade kliat för mycket i fingrarna så pass mycket att han vart tvungen och springa ner till ljungan pch försöka på lyckan där i brist på öppna vatten och gäddfiske. Väl där hade han dock fått en harr... mått och storlek vet jag dock inte men men. Alltid skoj med hugg.

Nä vi levererat speglarna och var på väg hem så såg jag en skylt där det stod "Naturkompaniet" och "Fjällräven". Vi tog och svängde in en sväng och du tror att man vart mindre fiskesugen och  längtade mindre till fiskemässan i slutet på denna månad. Fan va stort det var... och vad mycket saker och vad billigt... Man vart som en 3 åring i en godisbutik... eller ja ni vet vad jag menar. Hittade allt jag sökte förra året och de jag planerat och köpa på fiskemässan pga brist på dessa här i sundsvall.... Tyvärr lyckades jag bara gå därifrån med ett par Hestra hanskar till flickan min men men.. inte fy skam de. Resan hem satt jag försunken i nordmarkskattalogen och såg att "storm" kommit ut med ett brett och fint jigg sortiment, en fin och bra artikel om vertikaljigging och många andra nyheter. Vips vad en dag kan försvinna fort.

Imorron kommer Filip, jag, Angelica och pappa Mats försöka dra in några lax på angeltävlingen på vikarn, om det nu blir nån. Pga för mycket vatten på isen så har redan en angeltävling ställts in. Den i lerbäckstjärn som ingår i Torpstriangeln. Surt de, men då får man vara med på tävlingen på hemmaplanen istället.

Jaja.. nu väntar så ska det låta med marängsvich ( ursäkta stavningen ) med gott sällskap.

Skitfiske på er // DARKPIKE CREWE

Av Roland Wiklander - 22 februari 2009 13:25

Sportfiskemässan -09

Så var sovplatser och biljetterna till sportfiskemässan i Kista bokade. Vår snälla vän Thomas nerifrån Norrtälje visade framfötterna och tog sig friheten och bokade in oss... vart nu vi ska sova är ett annat kapitel.

Var inne på sportfiskemässans hemsida nyss och såg att dom hade kastbasänger så man får se hur dragen går... Fan va grymt... äntlingen får man se hur man framställer dragen. Haha åskådarna lär jufå sig ett gottskratt :P

Sen ska detbli sjukt intressant och lyssna på föredragen av bla. Broman och flera fiskekändisar om deras upplevelser påresor världen över.

Vad som ska inhandlas är följande: Nya och oprovade vertikaljiggar, fler softbaits, paravaner, fler jerkbeten,ny lina samt så tar vi med oss multirullarna för trimmning och smörjning.Sen blir det väl en himla massa onödigt men men det klmmer väl ett nytt inlägg efter fiskemässan.

Skitfiske på er // Darkpike crew

Av Roland Wiklander - 14 februari 2009 16:32

Så hade det kommit fram till dagen då den första fisketävlinge för året stod för dörren. Platsen var Sidsjön i sundsvall och team Dark Pike var peppade upp över öronen. Innför tävlingen så hade vi dragit 16st gäddor totalt och så pass många har vi inte fått såhär tidigt in på säsongen så förväntningarna var skyhöga. Att vi vart 2:a förra året gjorde inte det hela mindre förväntansfullt då vi hade gett oss den på att minst förbättra oss sedan förra året.

Fredrik och jag var som vanligt först upp och styrde mot sidsjön där Filip och Malin skulle möta upp oss. Vi hann dra lott om vilken ruta vi skulle vara i och slå läger innan dom hann komma dit. Tyvärr så hade funktionärena plogat upp en långskriskobana rakt igenom alla rutor så det första vi fick göra var och gämna ut de halvmeters snövallar som passerade rätt ignom rutan. SÅ... Då var man varm i kläderna då.

Strax efter startskottet gick så anlände Emma och Angelica fram till vårt läger med mer kaffe och korv och bröd... Och det satt riktigt fint :)

Fisket gick trögt... inga fäll på varken våra eller grannarnas ruta men när såväl solen gick upp så glömdes fisket bort och vi kände oss besegrade och riktade istället in oss på och ha en skön dag med gott och äta och dricka. Att sedan Fredrik hade gjort en fin bivack i snödrivorna ytifall yttre anfall fårn ryssen gjorde så vi kunde slappna av och bättra på brännan lite.

Tyvärr så fick vi inget denna dag och det värkade gå tungt för många lag. Då vinnande lag vann på 1.900 kg så kändes det inte ljusår ifrån att vi kunde ha vunnit. Vi fick oss några roliga skratt dock till en stackars sate som hade åkt till Sjidsjön enbart för att åka långfärdskriskor på banan som löpte genom allas rutor. Haha så sur han vart när Fredrik skrek HOCKEYSTOPP :D

Vi får rikta in oss på nästa fisketävling som går anstapeln nång gång in i Mars... men vi lär höras innan dess..

Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 31 december 2008 11:30

Ja då var det dags och dra ut på första anglingen för året. Hade vart i Borlänge och köpt en motorisborr med 250s skär så nu skulle inga gäddor gå förlorade. upp tidigt vid 5 snåret på morgonen och ut det bar till Bölomssjön vid midälvagården. Vi var vid tillfället bara jag och Fredrik.... damerna hugo och emil anlände först några timmar senare när lujset och tempraturen var lite mer humana.

Upp med donen och upp med elden och vänta. Först värkade det lite trögt... inte ett fäll på första timmarna.... men men. Det var ju inte ens säsong tänkte vi. När emil kom runt 9 tiden så lossnade de riktigt. 3 fiskar och samanlagt ca 7 fäll på en timme måste betraktas som godkännt. När tjejerna kom så dog fisket helt.Då var väl klockan ca 11 eller nått sånt.

För att värma oss så lekte vi " land och rike " haha fan va skoj det var i stora kläder och klumpiga skor. Segern tog man hem helt otippat efter en tät kamp mot Emi och lag Bruce Lee kunde stoltsera.

Efter lite korvgrillning och prat runt brasan beslöt vi för att acka ihop sakerna och åka hemöver. Med ett facit på 7 gäddor och samanlagt 13 fäll var alla mätta och belåtna.

Men riktigt nöjd var jag inte... samma stora gädda (inbillar jag mig i alla fall) gick förlorad vid samma hål som förra året men denna gång tog han kroken av mig. jaja... nya krokar och varsammare hantering nästa gång så ska jag visa upp den på bloggen :P

Skitfiske på er // darkpike crew

Av Roland Wiklander - 29 augusti 2008 16:14

Ja äntligen var båten klar. Efter en sommars lediga stunder  har vi så smått reparerat och uppgraderat vår till synes bleka örnvik 430 till en båt som jag antar vilken fiskare som hällst skulle vilja ha i sin ägo.

Saker vi gjort:

Slipat till förbannelse.

Lagat småsprickor och hål.

Grundmålat botten 2ggr.

Målat botten 2ggr.

Slipat invändigt.

Grundmålat 2ggr.

Målat invändigt 2ggr.

Målat sitsarna 2ggr.

Fässt 2st grabbräcken i fören.

Bytt ut diverse beslag.

Monterat durkplåt invändigt och utvändigt akterspelgeln för ökad stabilitet

Fällt in strömbrytare som går till marinbatteriet i en bit durkplåt för matchande till den närliggande akterspegeln.

Monterat lantärna med vitt ljus vänster bak.

Satt dit halktejp i golvet och på sittplatsen fram.

Monterat spöhållare på grabbräcket

Summa sumarum så vart det en dyr historia där vi nästan hade fåt en ny båt för pengarna men det har vart skoj att få utforma sin egen båt så den just passar oss och det fiskesätt vi tänker använda oss av.

Jaja... nu kallar jobbet. Ses kanske ikväll gösjävlar... nu har mina vertjiggar kommit från tradera :D nanananana

Av Roland Wiklander - 8 augusti 2008 18:29

Efter lite försiktig star på vertikaljiggning i år så tänkte vi att vi skulle ta och prova på turen med en fisketävling i granngården hassela. Jag och fredrik vart de tävlande nu när filip hade öringsfiske i fjällvärden på agendan. Lastade båten och drog de drygt 3 milen till hassela där kön till iläggningsplatsen var lång. Och med lite för lite tid kvar på klockan (enligt mig) så vart det en aning kaotiskt för att hinna läsa av sjön och se vart man skulle. Men när startskottet gick så slängde vi i alla fall ut 3 spön med alla vår favoritdrag WESTINS JÄTTE. Vädret var ju inte optimalt för en njutsam fiske kväll då det regnade i böljor och med blåsten rakt i ansiktet och en halmeters vågor så kunde fisket ge oss en trevlig och skön fisketur... i brist på skönt väder. Fisket startade bra och på en dryg timme så hade 4 gäddor fångats och den största på 5.1 (som var bland de vildaste jag sett) som tyvärr var tvungen och slås ihjäl för att kunna vägas in vid tävlngens slut. Lite kasst och hjärtskärande men men....

Ett par gäddor bärgades och ett riktigt ryck på en ytgående gul wobbler i bruset till motorn men som tyvärr bara lämnade fantasin och ett par fina framtänders märken efter sig. Kanske en vinnande gös just gick lottlöst tillbaka i djupet i dubbel bemärkelse.

När klockan visade några minuter i 22 så återgick vi till basecamp med vår gädda som om den hade fångats 2 år tidigare hade resulterat i 1500:- men som nu bara vart en snopen andraplats och vi fick packa ihop sakerna och börja på en lång resa hem lottlösa, men med lite mer erfarenhet och ett par fina minnen.

Annars en fin "byfisketävling"

Vinnarfiskarna vart en gädda på lätt över metern och 7.3kg av två förmågor från bygden, en gös på strax over 2kg fångd av fiskegurun fårn matfors peter forsberg och en abborre som nån annan fick på dryga kilot.

Men vi komemr tillbaka nästa år... och då på jakt efter 4000:- och storgösen :)

Av Roland Wiklander - 3 augusti 2008 13:55

Ja då var det dax igen för en trollingtur så vi packade sakerna och drogiväg en tidig lördagskväll. Förutsättningarna var fina då lite kyligare luft hade dragit in över sjön som ligger vid näset ;) På meed ett djupgående as av fladen (21cm), en rödvit bull dawg och en westins jätte. efter bara 20 min gungade de till i filips spö. Efter en långsam resa närmare båten kunde en fin madamm på strax över 6 kg landas. Första gången med bull dawgen... den värkade funka. vi styrde ut mot de öppna vattnena i vikarn och efter en stund så småryckte de i mitt spö... efter 7 knycket gjordes ett mothugg och nått satt på kroken... men var det fisk eller en hög med sjögräs... När draget med de okända närmade sig båten kunde jag häpet se att en gös satt i de bakre kroken.... rolig kamp haha. 1.84 stannade vågen på och i med sakerna igen. Efter några timmars fiskande så återvände vi mot hemmets lugna vrå med en fin gädda och en gös på fångstlistan och en över 5 som slet av linan alldeles vid båten. men men... vi kommer tillbaka .. kanske ikväll

Se upp ikväll gösjävlar.

Personbästa längd på gädda?