Dark Pike

Av Roland Wiklander - 1 juni 2009 22:51

En uppspelt Fredrik ringde mig och ville att vi skulle testa en snabbis i Bölom. Dagen före hade han varit där och röjt runt sjön för att städa upp lite framför stugan och båtplatsen. Han såg att det kokade konstant och många tunga plask hördeskonstant.

Sakt och gjort vi for dit men det plaskade inte så mycket som jag trodde men det kunde nog bero på den oerhörda värmebölja som var  nu i helgen. Vi fick nån snipa och flyttade oss lite längre ut i sjön och Fredrik fick en snipa ganska snabbt å han ovanliga sätt och lyckat lura fiskarna. Denna gång mitt under ett upptrasslande overrun... typiskt Fredrik. Vi började kasta utåt sjön och det gav resultat. Jag började missa 2st innan Fredrik kunde dra upp en fin 3.5 kilos. Vi nötte lite till innan Fredrik bestämde sig för att testa Mantan. Det värkade bli ett lyckat drag för på första kastet small det på en liten snipa som simmade lungt och fint mot båten innan den plötsligt växte och blev helt galen. Den dök och stretade ett tag innan jag kunde landa den med hjälgreppet och den mättes och vägdes och då kunde det konstatera att den till synes lilla gäddan vägde 5.48kg och var 96cm lång. En fin pjäs. Efter det åkte vi hemöver med 4 fiskar på meritlistan och en arm och skön fiskeafton... om man bortser från mygen som blev som galna när det slutade blåsa... men man bor ju i Norrland så.

Skitfiske På Er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 26 maj 2009 21:25

Filips 6.48kg 104cm

Fredriks gös 2.78

Fisket igår började inte så himla bra.... glömde fiskespöna kvar i bilen men kom på de så fort vi styrde ut båten en bit ut på Marmen.... en snabb U-sväng och i med spöna och vi var på väg ennu en gång.

Hade fått lite tips om vart de stora fiskarna hade tagit så vi tänkte vi skulle testa lyckan där först. Vi jerkade ett tag men inget mer än några nafs på mina så fredig testade en liten bulldawg kopia och när han skulle ta in draget i båten small det till och en välgödd gädda på starx över 3kg landades och återsattes... vi testade lite olika andra drag där innan vi bytte ställe och filip testade en Buster jerk "crome" kanske den heter.... borde göra det i alla fall. Första kastet och Pang..... en gädda på 6.48 och hela 104cm lång. Ännu en gädda för Filip över 100cm. Det hade börjat lovande. Fredrik vart lite sur då han paralellfiskade med Filip just då det hugg för han 2m bredvid. Vi flyttade oss igen till det tredje stället och drog några små innan vi bestämde oss för att vertikala lite mennär det inte gav nått som är värt och skriva om så tänkte vi köra lite trolling i mitten på marmen med allas våra favoritdrag WESTINS JÄTTE.

Då det var runt 20m och några knyckar kändes i våra spön visste vi att det fans fisk i närheten och då Fredriks spö ställde sig i en fin båge och ekolodet visade 22m visste vi att det satt en fin fisk på kroken. Att sedan det syndes tunga stötar gjorde det lite mer spännande. Men när det avtog ju mer närmare båten fisken kom borde vi förstått vad som låg och höll i wobblern och mycket riktigt... En grann Gös på 2.78kg och Fredriks första någonsin och en riktigt fin premiärgös.

Vi fortsatte trolla lite hemöver och med ett hugg som inte resulterade i nån fisk drog vi hem till hemets lugna vrå med 2 fina fiskar häftade vi näthinnan.

Det ända som fattas nu är vår båt som just i dagarna hade blivit stulen från båtservice stället i njurunda occh en ängslig gubbe ringde mig och undrade om jag hämtat båten idag. Nä sa jag... jaha då har dom tagit den sa han. En annan gubbe hade ringt till pappa och sagt att han hittat den i Sörfjärden av alla ställen så snart är båten åter tillbaka för att fullborde sin välförtjänta service... förhoppningsvis.

OM NÅGON SETT EN VIT RYDS 480DL MED STORT "RYDS" SKRIVET BAK PÅ VARDERA SIDA, UNDER NATTEN MOT TISDAG NATTETID MELLAN NJURUNDA OCH GNARP SÅ ÄR SÄKERT POLISEN INTRESSERAD AV ATT HÖRA FRÅN ER.... OCH ALLA ANDRA SOM VILL HA SINA BÅTAR KVAR.

Skitfiske på er // DarkPike Crew

Av Roland Wiklander - 22 maj 2009 13:41

Nu när vi visste att det gick att få gädda i Stödesjön så tänkte vi samla ihop hela DarkPikegänget och åka dit för att värkligen se vad sjön hade och erbjuda.

Fredrik och Filip samåkte hem till Angelicas förläldrar där vi veckan är husvakt och jag mötte upp dom där. Vi bar ner all fiskeutrustning men lämnade elmotorn och marinbatteriet för att kånka dessa de ca 500m ner till båten tyckte vi var lite väl nu när vi ändå hade en motor på Arnes båt som redan låg klar för avfärd.

Vi värdades de ca 10km bort dit ljungan rinner ut i Stödesjön och började fiska med lite softbaits och fredrik med sina skeddrag och atteraljer. Då ingen fisk gavs på de djupare delarna (5-8m) så drog vi oss in till ca 2.5m och testade lite jerkning som visade sig vara rätt metod för dagen.... som vanligt. 12 gäddor fångades på ca en timmes fiske och då alla dunkla färger funkade var det riktigt roligt då gäddorna bjöd upp till en riktig huggbonanza. Vid ett tillfälle hade vi trippelhugg i båten vilket jag inte varit med om tidigare. Bäst för dagenför mig fugerade Buster Jerk fg C098 "Eira" då 3 gäddor på tre kast gjorde sitt. När mörkret och klockan visade natt så packade vi oss hemöver för att inte sätta förhållanderna på spel och bestämde att vi skulle ut och försöka lura ett par till nu i helgen.

Ps flickan på bilden har inget med fisketuren och göra.... bara en cool bild ;)

Skitfiske På Er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 15 maj 2009 23:44

Med ett löst rykte på att nån hade tagit en gädda i stödesjön på 14kg för några dagar sedan tyckte jag att det var dags och se vad den gamla sjön dög till. Eftersom det förr i tiden vid andra världskriget hade vart en gädduppfödning i sjön och ett antal stora gäddor hade dragits ville jag ut och testa lyckan efter en drömfisk.

Arne och Sigrid (Angelicas föräldrar) har lyft i ett plan och flygit till varmare bräddgrader så är vi hus- och hundvakt denna vecka så varför inte ta några fisketimmar i Stödesjön på samma gång.

Fredrik hade vart vaken med Hugo föregående natt och Filip insjuknat i nån konstig sjukdom så dagens fiskepartner vart Angelica till lika flickvän. Vi styrde båten dit Ljungan rinner ut i stödsjön och jag gav några kastlektioner till en novis fisketjej men efter ett tag kom hon faktiskt ut en 30m med Jitterbuggen. Vi stannade inte allt för länge då kölden kröp på och Angelica som är värmeoptemist började småhuttra så vi startade elmotorn och slängde på en röd/vit Zalt wobbler på hennes, (mitt) spö och en rosa/lila Curly Sue på mitt och drog drag mot hemmets lugna vrå men efter bara nån minut small det till i mitt spö och då ekolodet visade 8m förstod jag att detta var fisk och motorn stängdes av och angelicas drag vevade i ilfart upp... Fisken i andra änden på reven fightades rätt så skapligt och med hjälgreppet bordades gäddan och vägdes och återsattes efter konstens alla regler. Vågen stannade på 3.86kg och vi kunde åka hem med en fisk på listan i alla fall.

Då det var rätt så bra aktivitet på ytan ikväll så kommer jag nog åka ut en sväng imorrn också efter lite småjobb som gräsklipning och stapling av ved till badtunnen.... vem jag tar med mig är lite ovisst men nån lär jag nog lura med mig...

Skit Fikse På Er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 10 maj 2009 12:56

Ja kan det jävlas så ska det jävlas ordentligt när det gäller mig.

Efter en veckas slit med båten då uppdraget var att få den iordningsställd inför gäddfisketävlingen i Bålsta var det dags och lämna in den på fredagseftermiddag för att få tillbaka den innan klockan 18 då vi skulle bege oss neröver för att inte komma fram allt för sent. När vi senare kom hem från dom som skulle serva båtmotorn så ringde filip. Det var meningen att vi skulle a hans bil neråt för den hade fyrhjulsdrift vilket kanske kunde komma väl till pass. Tydligen så hade vattenpumpen rasat och fläktremmen behövdes bytas.... så klart. När sedan jag fick ännu ett telefonsamtal om att det behövdes bytas 2 packningar på motorn och att det inte gick att få fram dom förän efter helgen släktes allt hopp att det kunde ordna sig.

Tom i huvet så ringde filip och sa attn han måste få rensa hjärnan med lite fiske så vi tog och drog till skolviken för att testa lyckan ochkompla bort elendet. Årets största togs av filip och vägde 4.65kg men ingen längd togs tyvärr då avkrokning tog för lång tid och vi värnade om gäddan mer än en längd att skryta med.

Totalt 3gäddor drogs på ca 1timme men många virvlar och hugg och en som bara dorg iväg och lämnade resten åt fantasin.... men stor det var den.

Testade lite vetikaljiggning han vi också med men tillslut åkte vi hemöver och allt elende var bortglömt. Snart har vi ju en fräch båt i alla fall..

Kan rekomendera nyaste "fiske för alla" då det är ett bra reportage om gädd och gösfiske i Marmen men "PO`s-Lars"

Skitfiske på er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 2 maj 2009 22:46

Så vart det lite mindre blåst såhär på eftermiddagen och jag och Fredrik bestämde oss för att åka ut på kvällsfiske och skita i Robinsson på tv. Första stoppet blev inte helt otippat i skolviken där gäddorna nu hade samlats för att leka och vi passade på att dra några innan vi fortsatte för att försöka leta upp några grund där gösen kunde hålla till både för att testa nu och för att testa på senare. Några ställen hittade vi när vi bestämde oss för att åka hemöver då i bara fastnade i sjunkstockar och tafsarna tog slut men men det kommer fler fiskepass... kanske redan imorrn. Måste först laga båtvagnen som knäcktes då vi skulle vincha upp båten tur att det var den gamla och inte den ya. Sen hittade vi ett hål i nybåtens botten som ska åtgärdas imorrn innan vi åker ut och lär oss gasreglaget på den nya båten så man inte ser ut som en Novis på tävlingen som äger rum om 1 vecka.

Skit Fiske OPå Er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 29 april 2009 21:24

Vi bestämde oss för att testa på lyckan i skolviken i Lucksta, Marmen. Isen hade just för dagen löst upp sig och vi lastade båt nr 2 på båtvagnen och begav oss.

För dagen var hela Drk Pike Crewn samlad och det var ju ett tag sen sist. Vi satte i båten och begav oss mot vårt favvo fiskeställe efter vårgädda men det gav ett dåligt resultat med 0 kontakter på en timme så vi la om rutten och testade på djupare vatten då de inte riktigt hade gått in på grunt vatten än. Vanligtvis så brukar det plaska och vara ett jäkla drag där inne men just idag så var det tvärdött.

Väl ute på djupare vatten så gick det lite bättre. Jag satte på ett av favoritdragen för trögt fiske. En Buster Jerk i färgen "Orange Tiger"  fg C031 och på första kastet.... Pang en livlig och pigg olekt gäddmaddam på 2.73kg En riktig fighter trots dess ringa vikt som lyckades virade runt hela tafsen och lina runt sig innan Fredrik kunde med stor möda lyfta in den i båten. Fisken sattes snabbt tillbaka efter vägning och en snabb fotosession.

Vi fortsatte fisket på samma ställe ett tag men efter ett tappat drag av Filip som fastnade i en sjunkstock vågade vi inte stanna kvar utan försökte några gånger på djupare vatten innan vi drog hem efter ca 3 timmars fiskande. Eftersom fisken var olekt så finns ju förhoppningen om stor och tung fisk fortfarande kvar så vi ska ut igen och testa lyckan närmast nu på lördag.

Sitfiske På Er // Dark Pike Crew

Av Roland Wiklander - 26 april 2009 10:50

Så var det dags och publicera omröstningen på min undersökning på ert personbästa på Gädda (så klart). Så här blev resultatet av de 35 rösterna ..

5kg:   0%

14kg: 2.9%

15kg: 0%

16kg: 5.7%

Såhär med facit i hand så blev jag överaksad vad mycket stora gäddor som dras i detta land. Hoppas att alla där ute får en fit vårfiske så att omröstningen nästa gång blir fler kilon/röst.

Skitfiske På Er // DarkPike Crew

Personbästa längd på gädda?